Lärarlöner en investering i god utbildning

För lärarna i Västerviks kommun är fortfarande lönenivån låg och löneutvecklingen negativ i ett livslöneperspektiv, till skillnad mot många andra jämförbara yrken.

Tillsammans med arbetsmiljö och arbetsbelastning är lönen den stora utmaningen för kommunens kompetensförsörjning vad gäller lärare, skriver debattörerna.

Tillsammans med arbetsmiljö och arbetsbelastning är lönen den stora utmaningen för kommunens kompetensförsörjning vad gäller lärare, skriver debattörerna.

Foto: TT

Debatt2021-04-20 06:04
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Löneuppvärderingen måste därför fortsätta och förstärkas för lärarna. Tillsammans med arbetsmiljö och arbetsbelastning är lönen därför den stora utmaningen för kommunens kompetensförsörjning – möjligheten att behålla och rekrytera lärare.

Arbetsgivaren behöver säkra fortsatt uppvärdering av lärares och studie- och yrkesvägledares löner. Detta genom en lönestruktur som säkerställer att erfarna och kompetenta lärare erhåller sådana löner och en löneutveckling under hela yrkeslivet att de väljer att stanna kvar i yrket, samt att lönesättningen baseras på såväl formella meriter som på yrkesskicklighet.

Lärarlöner måste ses som en investering i god utbildning. Legitimiteten måste öka genom tydliga grunder för lönesättningen. 

För många med erfarenhet är byte av arbete eller arbetsplats den enda möjligheten att åstadkomma en reell löneutveckling. Denna rörlighet riskerar att ske på bekostnad av kontinuitet och trygghet för eleverna. Den höga personalomsättningen ökar pressen på dem som är kvar. Erfarna och kompetenta lärare utgör en garanti för bättre resultat och måste därför ha löner som speglar deras insats, ansvar och betydelse. 

Arbetsgivaren behöver kunna visa på såväl ett positivt livslöneperspektiv som en begriplig och motiverande lönestruktur för att säkra kompetensförsörjningen till skolan.

Peter Lindström, ordförande
Anders Helderud, vice ordförande
Lärarnas riksförbund Västervik