Bristande resurser – en likvärdig skola?

En lärare på Marieborgsskolan skriver att skolan inte har möjlighet att utnyttja kommunens egna verksamheter, exempelvis museet, eftersom de har för tajta budgetar.

En lärare på Marieborgsskolan skriver att skolan inte har möjlighet att utnyttja kommunens egna verksamheter, exempelvis museet, eftersom de har för tajta budgetar.

Foto: VT

Debatt2024-09-18 05:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Måndagen den 16/9 träffades ett stort antal lärare i Västervik för erfarenhetsutbyte. Vi lärare som undervisar i SO kom in på vilka studiebesök det går att göra i kommunen. Västerviks museum erbjuder skolklasser mycket intressanta och givande lektionsupplägg inom såväl NO- som SO-ämnen. För eleverna blir det något extra att få en lektion utanför skolan av en, för dem okänd, vuxen med stor kunskap inom ämnesområdet. Det kan på många sätt vara mer givande än om deras ordinarie lärare pratar om samma ämne i klassrummet. Även Kulturskolan kan bidra med intressanta inspel på skolorna.

Haken är att det kostar pengar för skolan att anlita kommunens egen verksamhet, i det här fallet museet och Kulturskolan. Det är inga stora pengar – 550 kr per klass och lektion. Men för skolor med alldeles för snäva budgetar innebär det att man inte kan anlita kommunens egna verksamheter för något som ger eleverna ett stort mervärde i lärandet. Vissa rektorer säger ja medan andra säger nej med hänvisning till budgeten.

Min uppmaning till kommunens politiker: om ni även i fortsättningen tänker ge rektorerna anorektiska budgetar att förhålla sig till måste ni se över interndebiteringssystemet i kommunen. Det är inte rimligt att verksamheter med mycket kunskap och mycket att tillföra elevernas lärande inte kan nyttjas av alla skolor på grund av att (små)pengar måste flyttas mellan kommunens egna verksamheter. Det är inte så vi uppnår målet om en likvärdig skola för alla!