Länsfärdtjänst – en frihetsreform!

Det har nu snart gått fyra år av denna mandatperiod. Vi tvingas samtidigt konstatera att den styrande majoriteten i Region Kalmar län, med Socialdemokraterna i ledningen, har letat med ljus och lykta efter argument för att slippa införa länsfärdtjänst.

"Personer med funktionsnedsättning och behov av färdtjänst ska kunna resa i hela länet. Därför fortsätter vi att driva kravet på länsfärdtjänst", skriver KD-debattörerna.

"Personer med funktionsnedsättning och behov av färdtjänst ska kunna resa i hela länet. Därför fortsätter vi att driva kravet på länsfärdtjänst", skriver KD-debattörerna.

Foto: Thomas Möller

Debatt2022-07-05 06:32
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Varje gång vi lyft frågan har man haft någon ursäkt för att inte komma till beslut och i varje budgetfullmäktige har yrkandena från oss kristdemokrater och moderater avvisats. 

I början av mandatperioden var beskeden att länsfärdtjänst skulle innebära en merkostnad på 14 miljoner kronor årligen. En ny rapport från regionens tjänstepersoner som kom för en tid sedan visar att det snarare handlar om 5-10 miljoner kronor, alltså 30-65 procent mindre än tidigare bedömning.

Men för att slippa säga ja hänvisar majoriteten nu till kostnader långt fram i tiden. När fler invånare i länet blir äldre och berättigas färdtjänst blir denna reform alldeles för dyr, menar Länsunionen.

Vi har varit med i politiken ganska länge men blir ändå något förbluffade av det synsätt som avslöjas. Gratis sjukvård till alla pensionärer, det går bra att lova utan att vara orolig för kostnader, dvs uteblivna intäkter. Men att ge en utsatt grupp i samhället sina rättigheter, det är svårare för det röda socialdemokratiska partiet. Orsaken finns lätt att finna. Reformer till personer med funktionsnedsättning är inte lika populära och fungerar inte om man vill ”köpa röster”. Just nu är det för socialdemokraterna det allt överskuggande – behålla makten till varje pris. 

När den nya rapporten om länsfärdtjänst redovisades i kollektivtrafiknämnden hösten 2021 föreslog M och KD att den skulle överlämnas till regionstyrelse och regionfullmäktige för beaktande inför beslut om budget för 2022. Men till och med detta röstade majoriteten ner. 

Vi förstår inte logiken bakom att låta pengarna rinna iväg så länge det handlar om stora summor, vilket vi pekat på med ovanstående exempel. Samtidigt som man från Länsunionens företrädare gång på gång under snart fyra års tid och med alltmer krystade argument försöker blockera en frihetsreform som i kronor räknat är en småsak. När vi för samtal med ordföranden i Färdtjänstnämnden i Region Stockholm, Fredrik Wallén (KD), så förstår han inte vad vi menar när vi säger att färdtjänst i vårt län gäller bara fyra mil utanför kommungräns och sedan hänvisas man till riksfärdtjänst med allt vad det innebär. I Stockholm där Alliansen styr med KD som ansvarig för färdtjänsten är det en självklarhet att man kan som färdtjänstberättigad kan åka mellan Lidingö och Nacka eller från Nynäshamn i söder till Norrtälje i norra länet. Och utan att boka resan fem dagar i förväg via riksfärdtjänst. 

För att få rätt att använda färdtjänst måste man ha en långvarig funktionsnedsättning som skapar väsentliga svårigheter att förflytta sig på egen hand och/eller resa med allmän kollektivtrafik. Med dagens regelverk i vårt län är man i princip hänvisad till att resa inom hemkommunen. Den frihet som är självklar för andra invånare i vårt län nekas den som behöver färdtjänst. Detta är en orimlig ordning. 

Till sist: Vi ger inte upp bara för att S-ledningen är avvisande. Färdtjänsten ska inte stanna vid kommungränsen. Personer med funktionsnedsättning och behov av färdtjänst ska kunna resa i hela länet. Därför fortsätter vi att driva kravet på länsfärdtjänst.