Landsbygden förtjÀnar ett rimligare dieselpris

KÀnns det som att du just nu tankar vÀrldens dyraste diesel? Det gör du ocksÄ. I inget annat land kostar dieseln mer Àn i Sverige. Och det Àr inte vÀrldsmarknaden som ligger bakom, utan svensk politik. Det vill vi i Kristdemokraterna Àndra pÄ. Vi vill sÀnka priset med tre kronor per liter, hÀr och nu.

Kristdemokraterna vill sÀnka priset pÄ diesel med tre kronor litern och ser reduktionsplikten som utgÄngspunkt. "Vi vill att kravet pÄ inblandning av biodrivmedel sÀnks frÄn dagens 30,5 procent till 14 procent, vilket Àr EU:s mÄl för 2030", skriver Carl-Wiktor Svensson (KD).

Kristdemokraterna vill sÀnka priset pÄ diesel med tre kronor litern och ser reduktionsplikten som utgÄngspunkt. "Vi vill att kravet pÄ inblandning av biodrivmedel sÀnks frÄn dagens 30,5 procent till 14 procent, vilket Àr EU:s mÄl för 2030", skriver Carl-Wiktor Svensson (KD).

Foto: TT-bild/Vimmerby Tidning, arkiv

Debatt2022-01-26 05:52
Det hĂ€r Ă€r en debattartikel. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Hur ska vi göra det? Jo, genom att angripa problemet i grunden. Skatten pÄ bensin och diesel fÄr mycket uppmÀrksamhet. Men ocksÄ reduktionsplikten, kravet pÄ att dieseln blandas ut med en viss andel biodrivmedel, bidrar till det höga dieselpriset. Sverige har valt att blanda in betydligt mer biodrivmedel Àn vad EU krÀver. Det Àr denna överambitiösa implementering som svenska företag och familjer nu fÄr betala för.

Vi vill att kravet pÄ inblandning av biodrivmedel sÀnks frÄn dagens 30,5 procent till 14 procent, vilket Àr EU:s mÄl för 2030. Det skulle innebÀra att priset sÀnks med tre kronor. Men det skulle ocksÄ innebÀra att Sverige vÀxlar in pÄ ett mer ekonomiskt hÄllbart spÄr Àn det vi nu befinner oss pÄ.

För planen Àr annars att reduktionsplikten ska öka, upp till hela 66 procent Är 2030. Om dieseln upplevs som dyr nu, sÄ Àr det ÀndÄ ingenting mot vad den kommer att vara om Ätta Är. Regeringen rÀknar med en prisökning pÄ 6-7 kronor litern bara till följd av reduktionsplikten.

Jag tror inte pĂ„ denna politik. OmstĂ€llning Ă€r viktig, men hĂ€r lĂ€ggs hela bördan pĂ„ familjer som kanske inte har nĂ„got alternativ till bilen och pĂ„ företag som vi Ă€r beroende av för att skapa sysselsĂ€ttning, tillvĂ€xt och framtidstro. För ett Ă„keri innebĂ€r de ökade dieselpriserna att kostnaden per lastbil blir 400 000 kronor högre.

Kristdemokraterna Ă€r inga motstĂ„ndare till omstĂ€llning. Vi vill att den som byter in sin diesel- eller bensinbil och istĂ€llet köper en begagnad elbil ska fĂ„ en bonus pĂ„ 45 000 kronor. Vi vill satsa pĂ„ fler laddstolpar utanför storstĂ€derna, sĂ„ att den som kör elbil inte ska behöva vara rĂ€dd för att bli stĂ„ende. Och vi vill sĂ€tta som mĂ„l att nybilsförsĂ€ljningen Ă„r 2035 till 100 procent ska bestĂ„ av fordon med nollutslĂ€pp – el, biogas eller andra tekniker.

Men om omstÀllningen ska bli trovÀrdig och rimlig i mÀnniskors ögon mÄste det finnas sans och balans. Ett stort land med lÄnga avstÄnd, dÀr exporterande företag skapar en stor del av vÀlstÄndet, kan inte samtidigt ha vÀrldens högsta dieselpris. Det slÄr undan benen pÄ företagen och ökar klyftan mellan stad och land. Att sÀnka dieselpriset genom att minska andelen biodrivmedel Àr ett sÀtt att se till att hela Sverige kan fungera.