Hur ska vi göra det? Jo, genom att angripa problemet i grunden. Skatten på bensin och diesel får mycket uppmärksamhet. Men också reduktionsplikten, kravet på att dieseln blandas ut med en viss andel biodrivmedel, bidrar till det höga dieselpriset. Sverige har valt att blanda in betydligt mer biodrivmedel än vad EU kräver. Det är denna överambitiösa implementering som svenska företag och familjer nu får betala för.
Vi vill att kravet på inblandning av biodrivmedel sänks från dagens 30,5 procent till 14 procent, vilket är EU:s mål för 2030. Det skulle innebära att priset sänks med tre kronor. Men det skulle också innebära att Sverige växlar in på ett mer ekonomiskt hållbart spår än det vi nu befinner oss på.
För planen är annars att reduktionsplikten ska öka, upp till hela 66 procent år 2030. Om dieseln upplevs som dyr nu, så är det ändå ingenting mot vad den kommer att vara om åtta år. Regeringen räknar med en prisökning på 6-7 kronor litern bara till följd av reduktionsplikten.
Jag tror inte på denna politik. Omställning är viktig, men här läggs hela bördan på familjer som kanske inte har något alternativ till bilen och på företag som vi är beroende av för att skapa sysselsättning, tillväxt och framtidstro. För ett åkeri innebär de ökade dieselpriserna att kostnaden per lastbil blir 400 000 kronor högre.
Kristdemokraterna är inga motståndare till omställning. Vi vill att den som byter in sin diesel- eller bensinbil och istället köper en begagnad elbil ska få en bonus på 45 000 kronor. Vi vill satsa på fler laddstolpar utanför storstäderna, så att den som kör elbil inte ska behöva vara rädd för att bli stående. Och vi vill sätta som mål att nybilsförsäljningen år 2035 till 100 procent ska bestå av fordon med nollutsläpp – el, biogas eller andra tekniker.
Men om omställningen ska bli trovärdig och rimlig i människors ögon måste det finnas sans och balans. Ett stort land med långa avstånd, där exporterande företag skapar en stor del av välståndet, kan inte samtidigt ha världens högsta dieselpris. Det slår undan benen på företagen och ökar klyftan mellan stad och land. Att sänka dieselpriset genom att minska andelen biodrivmedel är ett sätt att se till att hela Sverige kan fungera.