Lägg ner Tjustbanan och satsa på busstrafiken istället

Anna Grönlund, Branschchef, Sveriges Bussföretag, Marcus Dahlsten, vd, Transportföretagen.

Anna Grönlund, Branschchef, Sveriges Bussföretag, Marcus Dahlsten, vd, Transportföretagen.

Foto: Pressbild

Debatt2025-02-25 11:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Under den gångna hösten har både Tjustbanan och Stångådalsbanan debatterats flitigt i media. Frågan om banornas vara eller inte vara är definitivt inte ny – redan 2015 hotades banorna av nedläggning på grund av lågt resande och 2022 kom Trafikverket med en rapport som konstaterade att banorna inte har gett någon regional tillväxt alls, vilket brukar användas som ett argument för dess betydelse. Miljarder skulle behöva investeras för att överhuvudtaget kunna fortsätta trafiken. 

Tågtrafik kommer med höga kostnader för infrastruktur och fordon. En förutsättning för att trafiken ska vara lönsam är därför ett tillräckligt resandeunderlag. Det medför att drift av tågtrafik där få reser är dyrt. Riktigt dyrt. På ledarsidan i Ölandsbladet har det påpekats att varje resenär på dessa linjer subventioneras med mer än 1 000 kronor. Motsvarande för en genomsnittlig bussresenär i regionen är drygt 39 skattekronor. Det betyder att varje tågresenär på dessa linjer är drygt 2 400 procent dyrare för regionen. Trots detta är Region Kalmar län fortsatt optimistiska och har därtill beställt nya, dyra tåg som ska trafikera de båda banorna.

Region Kalmar har, som många andra regioner, dålig ekonomi. Det är en av anledningarna till att delar av trafiken på Tjustbanan ställdes in våren 2023 och ersattes av bussavgångar. Men det fick en intressant effekt – resandet ökade faktiskt på sträckan när det gick bussar i stället för tåg. Vår spaning som vi gärna delar med oss av är att när trafiken väl går att lita på så vågar resenärerna välja att resa kollektivt. Dessutom är restiden nästan på minuten lika lång om du åker buss som om tåget skulle gått på denna sträcka. Att lägga ner tågtrafiken på Tjustbanan helt vore därför perfekt ur ett ekonomiskt perspektiv – även om busstrafiken dubblerades på sträckan. Dessutom drivs bussarna på miljövänligt bränsle – detsamma kan tyvärr inte sägas om tågen på just Tjustbanan då dessa drivs med fossil diesel.

En satsning på busstrafiken skulle ge en billigare, miljövänligare kollektivtrafik – som redan visat att den kan attrahera många resenärer tack vare hög turtäthet och en pålitlig trafik. 

För många är tågtrafik symbolen för klimatsmart resande och så är det i många fall. Men, valet av färdmedel måste göras utifrån respektive regions resandeunderlag. Och den svenska busstrafiken kör redan idag till över 85 procent förnyelsebart, i den offentligt upphandlade busstrafiken är siffran till och med över 95 procent. Nu när det visat sig att Tjustbanan inte attraherar tillräckligt med resenärer och sannolikt även framöver kommer vara en mycket dyr lösning för Region Kalmar uppmanar vi därför politikerna att ta ett modigt beslut och slopa Tjustbanan och ersätta den med bussar. Det ger regionens invånare en pålitligare och mer kostnadseffektiv kollektivtrafik. 

Vill man gå hela vägen kan man från Region Kalmar län välja att satsa på det som kallas superbussar eller Bus Rapid Transit system, det vill säga elektrifierade bussar som körs på egen bana. Snabba, effektiva, pålitliga och attraktiva.