Kyrkorna fulla av madonnor och kyrkokonst

Kommentar till nyhetsartikeln "Madonna återvänder till Småland på sommarbesök" den 14 maj.

Vi behöver inte låna in utsocknes föremål till en utställning om madonnor, menar skribenten, då det finns gott om likande kyrkokonst i vår närhet. Exempelvis i Törnsfalls kyrka som både har en Anna själv tredje och en madonnafigur.

Vi behöver inte låna in utsocknes föremål till en utställning om madonnor, menar skribenten, då det finns gott om likande kyrkokonst i vår närhet. Exempelvis i Törnsfalls kyrka som både har en Anna själv tredje och en madonnafigur.

Foto: VT samt Lennart Karlsson, Historiska museet/SHM

Debatt2021-06-14 05:58
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

I Västerviks-Tidningen den 14 maj i år kunde vi läsa att två madonnor – en från Edshult och från Västra Ed – ställs ut över sommaren på Eksjö museum lånade dit från Statens historiska museum (förkortat SHM). 

Sveriges medeltida kyrkokonst är en unik samlad skatt även med världsmått mätt. Inget annat land har bevarat en så rik och omfattande samling kyrkliga föremål från den här tiden. Under reformationen i Sverige tilläts de heliga föremålen stå kvar i kyrkorna. Gustav Vasa var mest intresserad av guld och silver. Men de sakrala skatterna decimerades efterhand. De ställdes undan på vindar och i bodar, slogs sönder, gick på auktion eller skänktes bort när de inte passade in i modernare kyrkobyggnader. 

Lofta medeltida kyrkas altarskåp skänktes till Statens historiska museum år 1867 av godsägare Cullberg Ottinge, godsägare Raab Åkerholm och kyrkoherde Holmberger. Västra Eds altarskåp skänkte kyrkostämman samma år.

Som exempel på ovärderligt i kyrkorna som blivit kvar kan nämnas fragment av ett mässhakebroderi i Lofta kyrka. Det är kanske broderat av Vadstenanunnor. Misterhults skrinmadonna är en av två skrinmadonnor i Sverige. Den andra finns i Övertorneå.

Tjust omfattade 16 församlingar. I fem kyrkor finns idag kvar Mariaskulpturer, Maria med Jesusbarnet stående eller sittande i hennes knä. Nästan alla är gjorda i regionala verkstäder under 1300 och 1400-talen. Kyrkorna är Ukna, Dalhem, Törnsfall, Hallingeberg och Misterhult. Anna själv tredje kallas en grupp där Sankta Anna, Marias mor har Maria med Jesusbarnet i sitt knä.Tre finns kvar i Tjust – i Dalhem och Törnsfall. Västra Eds grupp finns i dess altarskåp på SHM. Sankta Anna är huvudperson, ett stort helgon under medeltiden.

För att få fram uppgifter om Tjustkyrkornas sakrala skatter har jag använt Statens historiska museums databas medeltidbild.historiska.se och sökt med hjälp av en enkel sökguide på landskap och ort. Däri finns uppgifter om träskulpturer, altarskåp, dopfuntar och kalkmålningar från medeltida kyrkor i Sverige. Man får reda på var föremålen finns idag, deras status, dateringar, upphovsmän, litteraturhänvisningar och framför allt bilder. Av Västra Eds altarskåp finns 72 bilder och av Loftas 33.

Det var min tanke när jag läste i VT om utställningen ”Madonnor och vanligt folk” på Eksjö museum med inlån från SMH att det skulle kunna skapas en liknande utställning på Västerviks Museum. Vi behöver inte låna in utsocknes föremål till en sådan utställning, varken sakrala eller profana. Materialet är rikligt inom både Norra och Södra Tjust pastorat, förmodligen även på museet.

Vill vi möta föremålen i deras egen miljö i kyrkorummet kan kyrkorna bli föremål för utflykter i en tid när vi uppmanas att semestra hemmavid i pandemitid. Man får vända sig till pastorexpeditionernas personal för att få reda på hur man kan få hjälp att forcera kyrkoportarna. Även kyrkogårdarnas personal brukar tjänstvilligt vara behjälplig. En broschyr över alla sommaröppna kyrkor i Linköpings stift har just färdigställts.