Kommunernas projekt hindrar utomhuskulturen

Sedan i augusti arbetar jag i ett projekt finansierat av KulturrÄdet. Uppdraget Àr att kartlÀgga platser för alla typer av utomhuskultur i hela landet. Resultatet ska publiceras i en sökbar databas pÄ nÀtet under domÀnen spelplats.nu.

Genom att bebygga större samlingsplatser utomhus, eller lÀgga konstgrÀs pÄ dem, hindras möjligheterna att anordna kulturaktiviteter utomhus, tycker skribenten.

Genom att bebygga större samlingsplatser utomhus, eller lÀgga konstgrÀs pÄ dem, hindras möjligheterna att anordna kulturaktiviteter utomhus, tycker skribenten.

Foto: TT/VT

Debatt2022-10-07 06:20
Det hĂ€r Ă€r en debattartikel. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Bakgrunden Ă€r att kommunerna bebygger den hĂ€r typen av platser eller lĂ€gger konstgrĂ€s pĂ„ dem, vilket stoppar anvĂ€ndning för kultur. 

Undersökningen har genererat viktiga bifynd. Det visar sig att kommunerna inte vet vad de sjÀlva Àr och vilka förpliktelser de har enligt grundlagen. IstÀllet betraktar de sig sjÀlva som företag. Till exempel försöker kommunerna styra vilken typ av kultur de tycker ska erbjudas pÄ vissa platser och vissa tider pÄ Äret. Planeringen brukar utgÄ frÄn besöksnÀringens behov.

Kommuner Ă€r inte företag. De kan liknas vid samfĂ€lligheter, med uppgift att sörja för gemensamma funktioner samt att bistĂ„ dem som befinner sig i kommunen, medborgare och besökare. 

En av kommunens uppgifter Ă€r att tillse att grundlĂ€ggande fri- och rĂ€ttigheter skyddas. Till dessa hör allmĂ€nna sammankomster, vilket Ă€r allt frĂ„n politiska möten till cirkusförestĂ€llningar. Den som tvivlar kan lĂ€sa regeringsformen 2 kap 1 §. RĂ€ttslĂ€get Ă€r klarlagt med domar i flera förvaltningsrĂ€tter, efter överklaganden frĂ„n koranbrĂ€nnaren Rasmus Paludan. 

Cirkusakademiens tolkning Àr att kommunerna Àr skyldiga att tillhandahÄlla platser för allmÀnna sammankomster. Vi kommer att lÄta pröva det rÀttsligt, genom att cirkusar under vintern söker polistillstÄnd för nÀsta sÀsong utan angivande av önskad plats. Polisen skickar Àrendet vidare till kommunen som enligt ordningslagen ska lÀmna ett yttrande. Detta Àr myndighetsbeslut som kan överklagas. (Ordningslagen 3 kap 16 § andra stycket).

Domarna i fallet med koranbrÀnnaren visar att kommunerna mÄste plocka fram platser. Enda möjligheten att stoppa allmÀnna sammankomster Àr att arrangemanget i sig utgör en fara för ordning, sÀkerhet eller trafik.

Ett annat bifynd Ă€r vad kommuner byggt och planerar att bygga pĂ„ offentliga platser. Var och varannan kommun satsar pĂ„ multihallar, vilka Ă€ven kallas arenor. Alla tror att satsningarna till stor del ska finansieras med uthyrning för allt frĂ„n mĂ€ssor till konserter. Redan idag hĂ€nvisar vissa kommuner Ă€ven utomhuskultur till sina teatrar i centralorterna. 

En kommunal teater i landets medelstora kommuner kostar 50 000 kr och uppĂ„t per förestĂ€llning. Hyrorna för de arenor som byggs blir minst lika höga. Kostnader pĂ„ den nivĂ„n klarar bara landets mest kĂ€nda artister och arrangemang som bygger pĂ„ offentliga bidrag och storskaligt utnyttjande av gratis arbetskraft. 

Problemet som blir tydligt i undersökningen Ă€r större Ă€n bristen pĂ„ spelplatser för utomhuskultur. Landets kommuner hotar att kvĂ€va det fria kulturlivet och förvandla kultur till en resurs för den egna platsmarknadsföringen och för marknadsföring av den lokala besöksnĂ€ringen.  

Genom att bebygga större samlingsplatser utomhus, eller lÀgga konstgrÀs pÄ dem, hindras möjligheterna att anordna kulturaktiviteter utomhus, tycker skribenten.
Genom att bebygga större samlingsplatser utomhus, eller lÀgga konstgrÀs pÄ dem, hindras möjligheterna att anordna kulturaktiviteter utomhus, tycker skribenten.