UngdomsenkĂ€ten LUPP har funnits i 20 Ă„r och den tillhandahĂ„lls kostnadsfritt av Myndigheten för ungdoms- och civilsamhĂ€llesfrĂ„gor, MUCF. Ăver 200 kommuner har nĂ„gon gĂ„ng genomfört LUPP och 100 kommuner gör det Ă„terkommande. Fram till den 16 februari Ă€r anmĂ€lan till 2024 Ă„rs LUPP öppen. Myndighetens mĂ„l Ă€r att Ă€nnu fler kommuner vĂ€ljer att genomföra LUPP för att fĂ„ bĂ€ttre kunskap om vad unga tycker och göra unga delaktiga.
Med hjÀlp av LUPP kan kommuner fÄ insikt i hur unga har det och vad de tycker om olika saker, som fritid, skola, familj, hÀlsa, trygghet, arbete, samhÀlle och demokrati. Det Àr kunskap som behövs för att fatta beslut som speglar ungas levnadsvillkor, vardag och framtidsdrömmar.
LUPP Àr mer Àn en enkÀt. LUPP möjliggör ett lÄngsiktigt utvecklingsarbete dÀr kommunens unga stÄr i centrum. Som en del av LUPP-cykeln involveras ofta unga för att ge inspel till sÄvÀl tolkningen av resultaten som lÀmpliga ÄtgÀrder. Det Àr viktigt att unga och politiker i kommunen möts i uppföljningen av LUPP. Ett sÀtt att arbeta som nyttjas av flera kommuner Àr att anlita unga kommunutvecklare som arbetar vidare med LUPP-resultaten och fungerar som en lÀnk mellan unga och kommunens tjÀnstepersoner och politiker.
Enligt en ny rapport frÄn MUCF tycker 97 procent av kommunerna som anvÀnder sig av LUPP att enkÀten bidrar till att göra unga mer delaktiga. I ungefÀr hÀlften av kommunerna har LUPP bidragit till faktiska förÀndringar i kommunens ungdomspolitik. Flera kommuner berÀttar om hur LUPP har bidragit till att ungdomsfrÄgorna prioriterats högre i den kommunala verksamheten och ökat ungas delaktighet i processerna. Det finns exempel pÄ konkreta ÄtgÀrder som med relativt enkla medel kunnat genomföras tack vare LUPP, som mötesplatser för unga och förÀndringar i skolmaten.
Utöver att involvera unga i arbetet sÄ finns det nÄgra saker som Àr betydelsefulla för att lyckas i arbetet, exempelvis politiska beslut om att Äterkommande genomföra LUPP och att arbetet förankras inom kommunen. Det Àr ocksÄ viktigt att redan frÄn början tydliggöra hur resultaten frÄn LUPP-undersökningen ska tas omhand, att se pÄ LUPP som mer Àn en enkÀt. Skolan Àr det bÀsta stÀllet att genomföra LUPP och nÄ ut med arbetet. En bra samverkan med skolan Àr dÀrför nödvÀndig. Det finns Àven vinster med att samverka externt i arbetet med LUPP. Exempelvis med nÀringslivet nÀr det gÀller kompetensförsörjning och med civilsamhÀllet nÀr det handlar om en meningsfull fritid för unga.
Ungdomar Àr experter pÄ hur det Àr att vara ung i dag och har rÀtt att vara med och pÄverka, hÀr och nu. De Àr ocksÄ framtidens demokratibÀrare. Kommuner som vill arbeta med ungas delaktighet i samhÀllsutvecklingen och vÀrna demokratin mÄste basera sina beslut pÄ fakta om och frÄn unga och involvera de unga i processen. LUPP gör det möjligt.