Låt kommunerna betala för sommarlovskort – som nyttjats

"Nu befinner sig många kommuner i vårt län i beslutsfasen om man ska teckna avtal med KLT gällande sommarlovskort. Ett hinder som man från kommunerna upplever som provocerande är att kommunen tvingas betala för sommarlovskort – oavsett om ungdomar nyttjar dem eller inte", skriver företrädare för KD.

Debattörerna menar att det är dags att Länstrafiken öppnar upp för kommunerna att teckna ett avtal som bygger på att man i efterhand betalar för det antal sommarlovskort som har nyttjas i respektive kommun.

Debattörerna menar att det är dags att Länstrafiken öppnar upp för kommunerna att teckna ett avtal som bygger på att man i efterhand betalar för det antal sommarlovskort som har nyttjas i respektive kommun.

Foto: Marie Kerrolf

Debatt2024-03-13 06:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Kalmar län är ett av Sveriges största turistmål. Särskilt sommartid är det många som väljer att besöka någon av våra kommuner. Vi har vacker natur, ett rikt kulturliv med många evenemang, sol, bad och fantastiska upplevelser för alla åldrar. 

En grupp som har svårt att nyttja och uppleva länet under sommaren är våra skolelever. För den som saknar körkort och inkomst är det problematiskt att ta sig runt i vårt avlånga län. En möjlig lösning är att vi kommuner erbjuder eleverna ett sommarlovskort inom kollektivtrafiken. Detta skulle kunna ske genom inköp av busskort från länstrafiken. 

Nu befinner sig många kommuner i vårt län i beslutsfasen om man ska teckna avtal med KLT gällande sommarlovskort. Ett hinder som man från kommunerna upplever som provocerande är att kommunen tvingas betala för sommarlovskort – oavsett om ungdomar nyttjar dem eller inte. Vi ser det som naturligt att Länstrafiken nu öppnar upp för kommunerna att teckna ett avtal som bygger på att man i efterhand betalar för det antal sommarlovskort som har nyttjas i respektive kommun. Detta vore i första hand en vinst för ungdomar i länet. Men det vore också en vinst för kommunerna som vi tror då kan våga ta beslut. Även Länstrafiken skulle vinna på det, för alternativet nu är att många kommuner avstår helt. 

Vårt län har under många år försökt finna olika metoder för att få fler ungdomar att stanna kvar eller återvända i vuxen ålder. Kan vi erbjuda dem fina sommarminnen och att uppleva vårt fantastiska län ökar chansen att de en dag vill låta sina egna barn få samma möjlighet. En klokt utformad finansiering mellan kommunerna och länstrafiken kring sommarlovskort inom kollektivtrafiken kan därför vara en pusselbit för länets framtida utveckling.