KDU: Höj hastighetsgränsen för A-traktorer

Nyligen tog regeringen viktiga steg mot att höja säkerheten för A-traktorer.

Med högre tillåten hastighet för a-traktorer skulle säkerheten och miljön förbättras avsevärt, menar skribenterna.

Med högre tillåten hastighet för a-traktorer skulle säkerheten och miljön förbättras avsevärt, menar skribenterna.

Foto: Fredrik Sandberg/TT

Debatt2023-08-26 05:56
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

I slutet av augusti träder regeländringar i kraft som innebär att bälteskrav införs, passagerare ska färdas på en plats som är avsedd för passagerare och endast en passagerare per plats tillåts. När säkerheten höjs är det också rimligt att höja hastighetsgränsen, från 30 km/h till 45 km/h.

A-traktorerna är helt avgörande för att livspusslet ska gå ihop för familjer bosatta i glesbygden. Ett förenklande av regelverket för A-traktorerna är därför viktigt för att säkerställa att alla ungdomar har en jämlik tillgång till utbildning och en möjlighet till ett socialt liv.
En höjning av hastighetsgränsen skulle också få bukt med problemet med trimmade A-traktorer, som enligt polisen har blivit omfattande. Genom att höja hastighetsgränsen minskar incitamenten för unga att trimma sina A-traktorer och risken för olyckor minskar.

Ur miljösynpunkt skulle en höjning av hastighetsgränsen ha en positiv effekt. Fordonshastigheten hos A-traktorer sänks genom en varvtalsregulator, som sänker varvtalet hos fordonet. Något som är mycket belastande för miljön.

Att höja hastighetsgränsen skulle även resultera i färre osäkra omkörningar. De vägar där omkörningar anses olämpliga begränsas ofta till 50 km/h. Om A-traktorer skulle tillåtas framföras i 45 km/h skulle trafikflödet förbättras och föraren av fordonet bakom A-traktorn skulle bli mer benägen att vänta ut ett lämpligt tillfälle att utföra en säker omkörning.

När A-traktorer får framföras i högre hastigheter ökar även incitamenten för förare att välja säkra transportmedel framför osäkra. A-traktorer har samma uppbyggnad och struktur i form av chassi och stabiliserande stolpar som bilar eller tyngre transportmedel. Alternativ som mopedbilar har inte samma krav vilket har visat sig medföra avsevärt högre risker för föraren vid en olycka.

William Persson, Distriktsordförande KDU Värmland
Elin Andersson, Distriktsordförande KDU Skåne
Sammy Nygård, Styrelseledamot KDU Västra Götaland
Max Dahlgren, Styrelseledamot KDU Östergötland
Elia Guselius, Medlem KDU Dalarna