Nu sänks drivmedelspriserna, skriver KD:s Gudrun Brunegård i VT (13/1), som ett eko av debattartiklar från SD och Ungsvenskarna i snart sagt varenda lokaltidning. I deras jämförelse med toppnoteringen är prisskillnaden enorm – men korrekt är förstås att diesel kostar 18,24 kronor litern nu mot 22,16 just före årsskiftet – knappt fyra kronor lägre pris är inte fy skam, men långt mindre än vad KD och SD utlovat. Därtill tankar ju de flesta bensin 95 oktan som just före årsskiftet kostade 18,44 kronor litern, nu 17,54 kronor litern.
Det står förstås Brunegård, KD och Sverigedemokraterna fritt att jubla åt vad de vill, vi andra kan göra en mer balanserad analys av ”Jimmiepriserna” och konstatera att:
• Sju miljarder kronor per år kostar sänkningen av skatten på bensin och diesel. Stora vinnare är norrmän, finnar och polska åkare som nu tankar billigt i Sverige. Förlorare är alla som hade haft större nytta av att dessa medel använts i till exempel skolan, vården och omsorgen.
• Över fem miljoner ton koldioxid per år i ökade utsläpp blir resultatet för klimatet när reduktionsplikten nu sänkts – transportsektorns klimatpåverkan nästan fördubblas. Risken är överhängande att Sverige måste kompensera dessa höga utsläpp med att köpa bulgariska utsläppsrätter för många miljarder – pengar som annars kan göra nytta här hemma.
• Sveriges beroende av skurkstater ökar kraftigt. Huvuddelen av förnybara drivmedel importeras, men vi kan tillverka dem själva, medan de fossila drivmedlen per definition är importerade. Fossil bensin och diesel kommer från Saudiarabien, Nigeria och Venezuela, och en tredjedel har okänt ursprung – troligen direkt eller indirekt Putins Ryssland.
Brunegård vill värna lantbruket och de boende i gles- och landsbygd. Det är bra, men görs långt bättre med träffsäkra styrmedel än genom att sänka priset på drivmedel för alla – och det kan ske utan drastiskt ökad klimatpåverkan. Det görs förstås också bättre genom att göra det Brunegård själv gör – köra på biogas från lantbrukets gödsel och slam – än genom att köra på importerad fuldiesel.
De Jimmiepriser på fossila drivmedel som KD medverkat till, hotar Sveriges klimatledarskap. Just när hela världen söker inspiration och konkreta exempel att lära sig av, så backar Sverige, höjer andelen fossilt och ökar de klimatpåverkande utsläppen. Det svenska näringslivet är djupt oroade att mångmiljardaffärer och gröna jobb kan gå i stöpet – då drabbas vi alla.
Jimmiepriser gagnar Sverigedemokraterna och möjligen KD, men de gagnar inte Sverige.