Sänk biljettpriserna med minst 20 procent!

"Det kostar ju samma summa att låta en buss eller ett tåg åka – oavsett hur många som nyttjar den", skriver MP-debattörer från länet, som tror på en sänkning av biljettpriserna med minst 20 procent för att få fler att åka kollektivt.

Kollektivtrafikenskulle nyttjas av flera om priset sänktes betydligt, menar MP-debattörerna, som blev rejält tagna av hur få resenärer som var ute i eftermiddagsrusningen när de besökte resecentrum i bland annat Vimmerby och Västervik.

Kollektivtrafikenskulle nyttjas av flera om priset sänktes betydligt, menar MP-debattörerna, som blev rejält tagna av hur få resenärer som var ute i eftermiddagsrusningen när de besökte resecentrum i bland annat Vimmerby och Västervik.

Foto: Matilda Ahl

Debatt2022-06-22 06:36
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Under de senaste veckorna har vi som kandiderar till region- och kommunval för Miljöpartiet varit vid Vimmerby, Oskarshamn och Västerviks resecentrum. Vi vill veta vad passagerare i våra bussar och tåg tycker om kollektivtrafiken. Tiden borde vara rätt: KLT har i maj haft en kampanjmånad med 30 procent rabatt på biljettpriset.

Vi var där i "eftermiddagsrusningen" och blev rejält tagna. Det är väldigt svårt att se en rusning, det är bara enstaka passagerare som kliver av eller stiger på bussarna. Frågar en hur passagerarna upplever resan kommer det visserligen fram några strukturella problem: dåliga tågtider, krångliga resvägar och så vidare. Men det finns ett hinder som dominerar allt: priset. Nio av tio passagerare tyckte att biljettpriserna är alldeles för dyra – så dyra att det i grunden inte är lönt att åka kollektivt.

Det finns starka skäl till det. Priset på en enkelbiljett Oskarshamn - Gamleby kan ta dig med andra bussbolag hela vägen upp till Norrköping. Visserligen har diesel- och bensinpriser ökat väldigt mycket: Det har gått upp cirka 70 procent de senaste åren. Men kollektivtrafikresande har blivit 1,5 gånger så dyrt. En ökning med 140 procent!

Vi måste komma ihåg att KLT får en del av skattekakan. Bilister nyttjar mycket service som parkeringsplatser, vägnät och på ett liknande sätt erbjuder samhället en grundservice. Kollektivtrafik är en social rättvisefråga – det finns många som helt enkelt inte kan köra bil, unga och gamla till exempel

Så vi i Miljöpartiet frågar oss varför vi kastar de tjänster som KLT producerar rakt på soptippen. Det kostar ju samma summa att låta en buss eller ett tåg åka – oavsett hur många som nyttjar den.

Vi ser gott om fungerande exempel på hur man fyller ett tåg: arbetsgivaren ger de anställda jobb-biljetter som dessutom ger fria resor efter rusningstid (från klockan 10). Attraktiva familjeutflykt-biljetter är ett annat beprövat koncept hos KLT under tidigare år. Skolungdomar bör efter rusningstid har rätt att ta sig kostnadsfritt till det ofta centraliserade och skattefinansierade fritidsutbudet. 

Det hela smakar mera än det kostar – fler nyttjare, som betalar något, ger högre intäkter än personer som har hela bussen för sig själv. 

Vi i Miljöpartiet står därför upp för en helrenovering av KLT:s biljettsystem och vill sänka biljettpriserna med minst 20 procent. Kollektivresenärer bör inte glömmas bort när man pratar om stigande bränslepriser – och den proportionella andelen av skattesänkningar räcker för att etablerar en ny bas utan att det bli en konflikt mellan sjukvård och kollektivresande.

Hur bra vårt koncept funkar ser man när man lyfter blicken över gränsen: Tyskland har infört en specialbiljett för kollektivtrafiken, då man anser att alla människor har samma rättigheter. Buss och tåg är knökfulla. Det kostar 9 Euro för en månad för all buss- och tågtrafik i regionen där du bor.

MP tycker att du både du, dina barn och dina gamla föräldrar förtjänar en fungerande och billig kollektivtrafik.