Hur ska visionen för skolan kunna hålla?

Öppet brev till politiker i barn- och utbildningsnämnden i Västerviks kommun.

Lusten att lära och lyckas har blivit bättre på senare tid, menar skribenterna som nu oroar sig över vad de föreslagna besparingarna i skolan ska innebära för att visionen ska kunna upprätthållas. Bilden är inte från den aktuella skolan.

Lusten att lära och lyckas har blivit bättre på senare tid, menar skribenterna som nu oroar sig över vad de föreslagna besparingarna i skolan ska innebära för att visionen ska kunna upprätthållas. Bilden är inte från den aktuella skolan.

Foto: Jonas Ekströmer/TT

Debatt2021-06-09 18:50
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
undefined
Lusten att lära och lyckas har blivit bättre på senare tid, menar skribenterna som nu oroar sig över vad de föreslagna besparingarna i skolan ska innebära för att visionen ska kunna upprätthållas. Bilden är inte från den aktuella skolan.

I vår kommun, Västervik, lyder barn- och utbildningsnämndens vision enligt följande: ”Kompetens för livet, lust att lära, rätt att lyckas”. Det är en vision som vi ställer oss bakom till fullo och under det gångna läsåret har vi känt att vi fått förutsättningarna att arbeta därefter. Vår oro är dock stor när vi nu fått veta hur nästa läsårs budgetförslag drastiskt kommer att skära ner vår organisation och därmed göra det omöjligt för oss att fortsätta vårt långsiktiga arbete mot kommunens skolvision. 

Under läsåret 20/21 valde vår rektor att satsa på att ge vår skola god tillgång till elevhälsopersonal såsom specialpedagog och kurator samt resurspersonal till exempel socialpedagog och elevassistenter, som tillsammans med oss gjort det möjligt att arbeta hälsofrämjande och förebyggande med alla våra elever, inte minst våra elever i behov av särskilt stöd.

Detta har resulterat i att våra elever i behov av särskilt stöd har kunnat tillgodogöra sig undervisningen i högre grad och därmed känt både lust att lära och lyckats, helt enligt kommunens vision för skolan. Detta har gynnat alla barn på vår skola då vi nu har kunnat ge samtliga elever den ledning och stimulans de har rätt till för att kunna nå sin fulla potential i sin kunskapsutveckling. 

Denna positiva situation för våra elever har naturligtvis även påverkat oss i personalgruppen. Vi har känt att vi har haft en rimlig arbetsbelastning och känt både glädje och stolthet då vi sett våra elevers framsteg och positiva utveckling. Arbetsglädjen har varit påtaglig under läsåret som gått.

Om det liggande budgetförslaget blir realitet så undrar vi hur det kommer vara möjligt för oss att fortsätta arbeta mot visionen, ”kompetens för livet, lust att lära, rätt att lyckas”. Det är med stor oro vi undrar om allt vårt goda, långsiktiga arbete nu kommer att raseras. Till hösten försvinner fem tjänster från vår verksamhet.  Detta innebär att vi får en oerhört slimmad organisation som kommer att drabba samtliga elever och inte minst våra elever i behov av särskilt stöd. Då resurspersonal försvinner från vår verksamhet läggs ytterligare arbetsuppgifter på pedagogisk personal som då får allt mindre tid för vår huvudsakliga uppgift, undervisning. Detta rimmar också väldigt illa med BUN:s uppdrag att ta ansvar för skolpersonalens arbetsmiljö samt verka för att minska lärares arbetsbelastning. 

I årets medarbetarenkät var det väldigt tydligt att vi på vår skola trivs mycket bra i arbetslaget och känner stor glädje och tillfredsställelse över arbetet vi gör tillsammans med eleverna och deras vårdnadshavare. Däremot visade svaren att kommunen som arbetsgivare skattas lågt.

Vi vill nu ha era svar på följande frågor:
✔ Hur anser ni att vi med kraftigt nedskuren budget ska kunna arbeta mot er/vår vision för skolan?
✔ Hur vill ni verka för att Västerviks kommun ska bli en attraktiv arbetsplats?
✔ Hur tänker ni att ni med det liggande budgetförslaget ska få oss att känna stolthet över att vara anställda av Västerviks kommun?

Lärare, resurspersonal samt fritidspersonal på Himalajaskolan i Hjorted

undefined
Barn- och utbildningsnämndens ordförande Marcus Fridlund svarar på skolpersonalens frågor om budgeten.

Svar från barn- och utbildningsnämndens ordförande Marcus Fridlund (S):

Precis samma känsla som personalen beskriver fick vi i det politiska styret när det första underlaget till remiss presenterades. Därefter startade vi i politiken ett idogt arbete med att se till att frigöra medel i budgeten för att upprätthålla kvaliteten i skolan i hela kommunen. Den budget som det refereras till är alltså inte samma budget som kommunstyrelsen i måndags ställde sig bakom. 

I vårt förslag till budget som vi lägger fram till kommunfullmäktige att besluta om innehåller bland annat följande budgetposter:
* Dämpning av volymjustering: 2,8 miljoner kronor i ram
* Dämpning av volymjustering och förstärkt barnpeng 2022: 9 miljoner kronor
* Engångstillskottet från 2021 blir permanent i ram 3,6 miljoner kronor

Dessa tre poster blir en sammanlagd förstärkning av barn och elevpeng på 15,4 miljoner kronor. Utöver dessa satsningar förstärker vi elevhälsan med en miljon kronor, mer resurser till barn i särskilt behov av stöd, tre miljoner kronor, tillgängliggörande av mensskydd för flickor 200 000 kronor och körkortsbonus på vård- och omsorgsprogrammet 100 000 kronor.

För oss är det viktigt att hålla en hög kvalitet och se till att alla barn får den utbildning de har rätt till. Därför har vi valt att dämpa den negativa volymjusteringen och satsa på elevhälsan, och på barn i behov av särskilt stöd. 

Personalen på våra skolor gör ett fantastiskt arbete, under rådande pandemi har man ställt om och gjort nya anpassningar. Det har varit imponerande att ta del av arbetet på skolorna, och jag hoppas att vi snart kan ta del av det fysiskt ute i klassrummen igen också. Vår ambition är att fortsätta kliven för att bli en ännu bättre arbetsgivare, och arbetsmiljön är en prioriterad fråga för oss. 

Marcus Fridlund (S), Ordförande barn- och utbildningsnämnden Västerviks kommun

Karta: Hjorted