Gratis är för det mesta inte alls gott

Nu startar den kulturella gratissäsongen i Västervik. Utbudet är visserligen mindre än tidigare, men skadan lär bestå i många år framåt. Den hotar även finansieringen av den tänkta Arenan, som till hälften ska betalas av uthyrning till allehanda evenemang.

Att så många evenemang är gratis under sommarsäsongen innebär skada för kommunens kulturliv och attraktionskraft, menar debattören.

Att så många evenemang är gratis under sommarsäsongen innebär skada för kommunens kulturliv och attraktionskraft, menar debattören.

Foto: Gustav Lindwall

Debatt2022-07-16 05:26
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Landets kommuner tävlar om att bygga anläggningar för konserter, teater och konferenser. Det är en del av deras platsmarknadsföring. Spira i Jönköping och Sara Kulturhus i Skellefteå är två exempel.

Det handlar om dyra skrytbyggen som kräver stora intäkter för att gå runt. Hyran för en föreställning ligger på 50-100 000 kronor. Arenan i Västervik lär hamna på samma nivå.

undefined
Att så många evenemang är gratis under sommarsäsongen innebär skada för kommunens kulturliv och attraktionskraft, menar debattören.

Om någon arrangör ska vara intresserad, krävs att det kommer minst tusen personer som betalar 600 kronor vardera. Men landets produktionsbolag och artister vet redan att i Västervik, där ska det vara gratis. En och annan kanske försöker, men efter en publikfattig konsert så är Västervik på svarta listan. 

Hur har det kunnat bli så här? För att kommunledningen och Västervik Framåt inte förstår sig på grundläggande ekonomi. 

I en marknadsekonomi finns bara en metod att sätta värde på varor och tjänster. Med pengar, ingenting annat. Värderingen sker enligt formeln tillgång och efterfrågan. Efterfrågat blir dyrt och gratis är värdelöst. 

Det finns alternativa metoder, men dessa kräver andra ekonomiska system. Sverige är en marknadsekonomi och så tycker majoriteten att det ska förbli.

Kommunen och Västervik Framåt har lyckats göra något som människor varit beredda att betala för värdelöst. Varför? För att gynna en begränsad krets av företag i den så kallade besöksnäringen. 

Varenda krögare kan berätta om kolleger som höjt priserna och fått fler gäster. Priset signalerar kvalitet. Samtidigt ökar klagomålen ju lägre priserna blir. Mest klagar folk när det är gratis. 

Extra märkligt blir det när de stora gratissatsningarna gjorts under turistsäsongen. Besöksnäringskommuner är självspelande pianon under veckorna 27-32. Betyder det att kommunledningen och Västervik Framåt inte tror på att Västervik är tillräckligt attraktivt?

undefined
Janne Näsström.

Den bristande betalningsviljan för kultur leder också till att kulturlivet och därmed Västerviks attraktionskraft utarmas. Enligt Myndigheten för kulturanalys betalas två tredjedelar av kulturen av hushållen, alltså av publiken. Det har Västervik valt bort.

Nu gör jag mig inga större förhoppningar om att kommunen ändrar sig. De fortsätter att satsa på gratis och bygger Arenan i övertygelsen om att det finns betalande publik som kan stå för halva kostnaden.