Gör om och gör rätt – och involvera eleverna!

I onsdags förra veckan fick elever i årskurs sex på Marieborgsskolan besked att en utredning är genomförd gällande deras kommande start på högstadiet.

Elever i årskurs sex på Marieborgsskolan behandlas på ett respektlöst sätt, skriver en förälder som är kritisk till att informationen om skolbytet kommer så sent.

Elever i årskurs sex på Marieborgsskolan behandlas på ett respektlöst sätt, skriver en förälder som är kritisk till att informationen om skolbytet kommer så sent.

Foto: Anna Persdotter

Debatt2021-12-13 12:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Förslaget är att de inte får börja på Ellen Keyskolan såsom elever från Marieborgsskolan alltid gjort tidigare. Det finns ingen plats för dem där. Eleverna ska istället börja på Ludvigborgsskolan. 

Vi föräldrar fick ett mejl samma dag. Vi kunde där ta del av information att en utredning är gjord av barn- och utbildningsförvaltningen på uppdrag av barn- och utbildningsnämnden. Förslaget ska presenteras på barn- och utbildningsnämndens sammanträde på tisdag den 14 december, alltså sex dagar efter att informationen kommunicerats. Vi är många föräldrar och barn som blev väldigt besvikna och upprörda över hur hela denna process gått till.

Våra barn är redan till viss del inne på Ellen Key då de under hela höstterminen varit där varje vecka på språk- och hemkunskapslektioner. Många barn var spända och nervösa i slutet av augusti då de skulle påbörja en viss tid av sin skolgång där, men varefter terminen gått har de lärt känna Ellen Keyskolan och nervositeten har avtagit i takt med att de fått vänja sig.  

Det är en känslig period barnen går till mötes då de ska växla över från mellanstadiet till högstadiet och detta besked gör det inte lättare. Fler av barnen har redan gett uttryck för att de nu känner sig ledsna, oroliga och besvikna.  

Att en förändring kan behöva genomföras är det ingen som ifrågasätter. Det finns en stor förståelse för detta. Det ligger heller ingen värdering i vilken skola som skulle vara bättre eller sämre än någon annan. Det är hur genomförandet hittills gått till som är under all kritik!

En sådan här stor förändring behöver kommuniceras till elever och föräldrar i god tid och eleverna bör få gott om tid till förberedelse. Grundskolechef Eva Myhrén säger till VT att eleverna har åtta månader på sig för detta. Så vitt jag vet är det sex månader kvar innan de slutar årskurs sex och jag utgår från att de till dess ska vara inskolade och klara – eller kommer insatser ske även under deras sommarlov?

Nu ska eleverna få möjlighet att ingå i en fokusgrupp för att få komma till tals säger Eva Myhrén. Men det är ju efter att beslut redan är fattat.

Våra barn har fått vara en del av Ellen Keyskolan under höstterminen, åtminstone är det så de själva har känt. Syftet med att vissa lektioner har bedrivits på Ellen Key har, så vitt vi vet, också haft som syfte att främja en smidig övergång från mellanstadiet till högstadiet.

Vidare hänvisar Eva Myhrén till att detta problem har varit känt länge och att planering har pågått under en längre tid. Vad hjälper det våra barn?

Varför gick man inte ut med denna information i slutet av årskurs fem? Så hade eleverna fått börja med språk- och hemkunskap på Ludvigsborgsskolan istället?  

Är det bara organisatoriskt som det är viktigt med en god framförhållning? Inte för de som berörs av själva förändringen, som dessutom är barn på tolv år?

Elever i årskurs sex på Marieborgsskolan behandlas på ett respektlöst sätt. Barn- och utbildningsförvaltningen får bakläxa på sitt förslag. Gör om och gör rätt! Jobba långsiktigt och i rätt ordning. Involvera de som bör involveras – eleverna.