Idag är svenskarna mer restriktiva med hur de delar sin persondata på nätet. I en undersökning gjord av bland annat Myndigheten för Digital Förvaltning svarade hela 82 procent av svenskarna att de tar till åtgärder för att hindra användningen av deras digitala information och 52 procent svarade att de avvisar platstjänster i appar och hemsidor för att den personliga informationen inte ska delas på ett sätt som de inte är bekväma med.
Det många företag fortfarande inte insett är att det med rätt verktyg är både enkelt och fullt möjligt att få bra insikter och data om sina webbplatsbesökare, och samtidigt följa GDPR. För dem som insett det har GDPR till och med seglat upp som en konkurrensfördel.
I Kalmar län finns det 18 720 företag varav 92 procent har en hemsida, enligt SCB:s statistik. Omkring 90 procent av alla svenska hemsidor använder Google Analytics i syfte att exempelvis individ- och målgruppsanpassa hemsidan, anpassa reklam eller förbättra kundnöjdhet. Detta representerar cirka 15 500 företag i Kalmar. Användandet av Google Analytics innebär dock att besökarnas personuppgifter blir tillgängliga för amerikanska myndigheter, vilket flera europeiska dataskyddsmyndigheter konstaterat strider mot GDPR. Svenska Integritetsskyddsmyndigheten förväntas inom kort komma med motsvarande besked.
Att följa lagen är självklart, och företagen i Kalmar län måste inse att de kan göra det på ett sätt som de också drar nytta av. Genom transparens i hur insamlade data hanteras skapas förtroende, och genom att garantera besökarens integritet utmärker sig företaget på marknaden. Detta förtroende är sedan avgörande för kundernas användning av företagets tjänster.
Med svenskarnas nya medvetenhet och värnande om sin integritet kommer det framöver bara bli än mer en hygienfaktor att ha en hemsida som hanterar persondata på ett ansvarfullt och korrekt sätt. Kan Kalmar läns företag förstå det har de en ypperlig position för att stärka sin konkurrenskraft i landet.