En rättighet att kunna tillgodogöra sig undervisningen

Svar på debattsvaret "Elever och politiker ska inte bestämma i skolan" den 9 juni.

Skribenten menar att elevernas resultat förbättras om de hindras från att använda sina mobiler i klassrummet.

Skribenten menar att elevernas resultat förbättras om de hindras från att använda sina mobiler i klassrummet.

Foto: Henrik Montgomery/TT

Debatt2021-06-16 19:38
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Marcus Fridlund (S), ordförande i barn- och utbildningsnämnden, menar att det är lärare och rektorer som avgör om det ska vara studiero i klassen. 

Vi Sverigedemokrater menar att det är en rättighet som varje elev har, nämligen att kunna tillgodogöra sig lärarens undervisning. För övrigt eftersträvar vi ett ökat ledarskap och befogenheter för lärare. Vi har aldrig förespråkat ett absolut mobilförbud, som Fridlund gärna påstår.

Sen tror jag att Fridlund hoppade i helt fel tunna. Om Fridlund inte vill lyssna eller ta del av den ungdomsmotion där elever ber oss fatta beslut om mobilförbud, så de får studiero, så vill jag påpeka att jag i min debattartikel den 24 mars 2020 hänvisade till ett stort antal studier och forskningsresultat. Jag skrev bland annat ”en brittisk studie från London School of Economics visade 2015 att införandet av mobilförbud ledde till att elevernas resultat förbättrades med 6,4 procent. Ovanstående forskningsresultat utfördes i fyra brittiska städer. Eleverna var mellan 11-16 år”. 

Vidare hänvisade jag till vetenskapliga artiklar, som visade att de lågpresterande eleverna presterade bättre i skolor som infört mobilförbud. Studier från hjärnforskning visar att våra tankar omedvetet går till mobilen på bordet. Det behöver inte ens vara vår egen mobil.

Det finns också forskning som visar på att digitala verktyg som mobiltelefoner har en negativ påverkan på elevernas resultat. Vill Marcus Fridlund ha fler forskningsresultat, så hjälper jag honom gärna med det.

Sverigedemokraterna strävar inte efter att, som Fridlund, skriver ”slå näven i bordet”. Vi försöker däremot skapa förutsättningar till förändringar där nuvarande regler och normer inte fungerar. Alltså titta och skapa opinion utanför gamla ramar. Vi tänker inte, som Fridlund har förkunnat vid tidigare tillfällen, att han är stolt och nöjd med att vara en handlingsförlamad frihetskramande socialdemokrat.