Fredrik och Ylva Zanton är initiativtagare till det nygamla formatet på utbildningen. Deras elever, från Ellen Keyskolan och Alphaskolan, kommer att få en vecka på sig att förbereda sig inför en debatt där deras kunskaper sätts på reellt prov, offentligt.
De får tre minuter var på sig att göra ett inledande anförande, för eller emot en fråga. Vilken är ännu inte bestämt. Sedan följer fri debatt, på stående fot.
– Det är svårt att hitta en fråga som är lika svår eller enkel att debattera mot som för. Tidigare har det handlat om vår köttkonsumtion och monarki exempelvis, säger Ylva Zanton, lärare i samhällskunskap på Ellen Keyskolan.
På "sitt" lag har hon Saga Jansson. Hon går i årskurs nio. Hon har debatterat flera gånger innan. Nu blir det skarpare läge, en jury kommer att bedöma prestationen, både från henne och motdebattören Franz Bamberg från Alphaskolan. Harald Hjalmarsson (M), Christin Rampeltin Molin (M) och Esbjörn Grandalen kommer vara jury.
Fördelarna med formatet är flera, berättar Fredrik Zanton.
– Eleverna lär sig retorik, att argumentera för sin sak och att på kort tid sätta sig in i ett ämne. En del fokus blir det också på källkritik, säger han.
Franz Bamberg är lite nervös. Han ska tillsammans med sitt lag, man är fyra personer med en ersättare, tävla mot Ellen Keyeleverna.
– Att tala inför folk och att argumentera på ett bra och sakligt sätt är viktigt, menar han.