Stora barngrupper är en av faktorerna som pressar personalen. Åter igen upprepar vi Skolverkets riktlinjer för gruppstorlekar i förskolan:
• I åldern 1-3 ska det få vara högst tre barn per heltidsanställd och högst tolv barn i barngruppen.
• I åldern 4-5 ska det få vara högst fem barn per heltidsanställd och högst 15 barn i barngruppen.
Många förskollärare upplever en etisk stress av att inte kunna ge barn den undervisning eller de stöd som de är i behov av. Man befarar också att det finns en stor risk i dagsläget att inte kunna leva upp till sitt tillsynsansvar. Besvärligt… är ett alldeles för milt uttryck.
Synnerligen allvarligt skulle vi vilja uttrycka att läget i våra förskolor är.
Vi har i Västervik haft en förskola som legat långt framme i förverkligandet av den Läroplan för förskolan som kom redan 1998. Där framgår det att förskolan är en egen skolform där förskollärare har ansvaret för att barnen bereds möjlighet för lärande och utveckling. Projektet ”Inspira” är nog det mest imponerande resultatet av det medvetna arbetet med att uppfylla intentionerna i läroplanen. I den reviderade upplagan som kom 2010, stärktes kraven med fokus på dokumentation och utvärdering av verksamheten. Dessa krav finns naturligtvis kvar i den senaste Läroplanen Lpför18.
För att kunna genomföra alla de strävansmål som vi har i förskolan måste vi både ha tillräckligt med kollegor och TID avsatt till att planera och genomföra dessa uppgifter som dagligen ska fylla förskolan. Som flera av förskolerektorerna uttryckt sig, har hyvlandet i våra verksamheter nått en gräns där vi inte längre kan få kalla förskolan förskola utan snarare kvalificerad barnpassning.
Vi vet alla att investeringar i förskolan har betydelse. Det är väl belagt att barn som utbildas i förskolan får både bättre studieresultat och hälsa på såväl kort som lång sikt. En förskola av hög kvalitet ger människor bättre livschanser. En förskola av hög kvalitet bidrar till ett mer likvärdigt utbildningssystem och en ökad jämlikhet i samhället. En förskola av hög kvalité leder till ett hållbart arbetsliv för våra pedagoger.
Det är dags att sätta förskolan/skolan i centrum när vi i budgetarbetet ska göra prioriteringar. Läget är lika bekymmersamt även i grundskolan och på gymnasiet. Politiker måste ta sitt ansvar för att skapa en likvärdig och hållbar skola och då ta ansvar inte bara för en tillräcklig budget, utan också likvärdigheten och kompetensförsörjningen av lärare.
Vi har i yrkande till fullmäktige önskat att 2025 ska bli ett år av många, där vi i Västervik lägger fokus på lärares arbetsmiljö.
Vikten av att skapa förutsättningar för ett livslångt lärande startar i förskolan.