Cirkusar säljer popcorn, inte öl

Sedan i somras arbetar jag i ett projekt med finansiering av KuLturrådet. Uppdraget är att kartlägga platser för cirkus och annan utomhuskultur. Resultaten publiceras i en sökbar databas på nätet under domänen spelplats.nu.

Att dricka öl är inte nödvändigt när man går på cirkus, tycker skribenten som är förvånad över att frågan om alkoholtillstånd blivit allt viktigare vid cirkusarrangemang.

Att dricka öl är inte nödvändigt när man går på cirkus, tycker skribenten som är förvånad över att frågan om alkoholtillstånd blivit allt viktigare vid cirkusarrangemang.

Foto: Junge, Heiko

Debatt2023-04-28 05:56
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Som en del i projektet försöker jag intressera andra kulturområden för samarbete med turnerande cirkusar. I flertalet kommuner som de besöker är cirkustältet den i särklass största kulturlokalen. Sveriges rymligaste cirkustält har plats för 1 500 åskådare.

Inför kontakter med tänkbara arrangörer och organisationer, främst inom musikens område, var mitt antagande att de skulle fråga om befintligt ljud och ljus, möjligheter till loger och catering för evenemangens personal och artister och annat av vikt för föreställningen.

Där misstog jag mig. I samtliga fall har den första frågan handlat om möjligheten att sälja alkohol. Det är främmande för cirkusar som riktar sig till en publik i alla åldrar. Cirkusar säljer popcorn, inte öl.

Frågan blev nyligen akut. Växjö kommun nekade en cirkus tillstånd att spela. Ett av motiven var att tältet en kväll hyrts ut för en konsert. Arrangören hade i sin tur ansökt om tillstånd att sälja alkohol. Ett av skälen till avslag var att platsen låg i närheten av en gymnasieskola. Trots att föreställningen skulle ske en fredagskväll bedömdes det olämpligt att servera alkohol nära en skola.

Vad det handlar om är dubbelmoral. Musiken har utvecklat ett beroende av alkoholförsäljning, elitidrotten likaså. Inom flera idrotter serveras alkohol under matcherna. Det brukar kallas live sportbar. Detta sker samtidigt som barn och ungdomar finns i publiken.

Här i Västervik har det arrangerats ett stort antal aktiviteter i stadskärnan, bland annat konserter, med ett uttalade syftet att öka försäljningen av alkohol på krogarna. I publiken har funnits barn och unga. Visst, krogarna serverar även mat, men lönsamheten ligger i öl, vin och sprit.

Frågan är större än inställningen till alkohol. På senare år har kulturen förlorat sitt egenvärde och underordnats andra mål, främst att bygga kommunala varumärken och som stöd för den lokala besöksnäringen, där nyttan mäts i hur mycket omsättningen ökar inom centrumhandel och på restaurangerna.

En konsekvens har blivit att professionell kultur i allt högre grad erbjuds gratis. Eller rättare sagt betalas via skattsedeln. Som alla med en grundläggande utbildning i ekonomi vet, betyder gratis värdelöst. Följden har blivit en betydande minskning av betalningsviljan för kulturupplevelser.

Landets kommuner står inför stora ekonomiska utmaningar. Kan en kommun som tvingas spara på skola, vård och omsorg fortsätta stödja besöksnäringen med gratis kultur?