Cirkus Àr kultur som bygger broar

Hur kommer det sig att synen pÄ cirkus skiljer sig sÄ kraftigt mellan Sverige och övriga Europa?

I Monaco och övriga Europa Àr cirkus viktig och anrik kultur som intresserar mÀnniskor av alla sorter, skriver debattören. PÄ bilden finalen i den förestÀllning som debattören besökte i Monte Carlo nyligen.

I Monaco och övriga Europa Àr cirkus viktig och anrik kultur som intresserar mÀnniskor av alla sorter, skriver debattören. PÄ bilden finalen i den förestÀllning som debattören besökte i Monte Carlo nyligen.

Foto: Janne NÀsström

Debatt2023-01-31 05:57
Det hĂ€r Ă€r en debattartikel. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

I vÄrt land hÀrskar bilden av kringresande familjer som driver runt landet utom myndigheternas kontroll. Cirkus anses Àven vara för barn.
PÄ kontinenten Àr vintern en stor cirkussÀsong. I Är besökte jag julcirkusen i Amsterdam och Internationella cirkusfestivalen i Monte Carlo.

I Amsterdam spelas cirkus i den kungliga teatern Carré. Den kan nÀrmast jÀmföras med kungliga operan i Stockholm. Cirkusfestivalen i Monte Carlo startades för snart 50 Är sedan av furst Rainer III av Monaco. Furstefamiljen Àr stora cirkusvÀnner och prinsessan Stephanie cirkuskonstens beskyddare.

Monaco Ă€r intressant Ă€ven ur ett annat perspektiv. Det Ă€r till ytan vĂ€rldens nĂ€st minsta internationellt erkĂ€nda land med jordens i sĂ€rklass högsta befolkningstĂ€thet. Mark Ă€r en skriande bristvara. ÄndĂ„ stĂ„r dĂ€r ett gigantiskt cirkustĂ€lt Ă„ret om med plats för 3 000 Ă„skĂ„dare.
Sveriges kommuner Àr i jÀmförelse ödebygder. Trots det pÄstÄr mÄnga av dem att det inte finns plats för en cirkus.

I Monaco och övriga Europa Àr cirkus viktig och anrik kultur som intresserar mÀnniskor av alla sorter. Barnfamiljer, tonÄringar och fina damer i dyra pÀlsar. Cirkus Àr nÄgot sÄ unikt som kultur som bygger broar mellan socioekonomiska grupper och generationer.

I Sverige har kultur och i synnerhet cirkus förlorat sitt egenvÀrde. Kultur Àr marknadsföring för besöksnÀringen. Turnerande cirkusar bidrar inte till försÀljningen av öl, vin och sprit pÄ de lokala krogarna. DÀrför Àr kommunerna kallsinniga inför kulturarvet. Just det, cirkus Àr ett officiellt kulturarv i Sverige och finns med pÄ förteckningen enligt Unescokonventionen om bevarande av immateriella kulturarv.

Under mina resor i Europa har jag Àven fÄtt möjligheten att diskutera den mest infekterade frÄgan, vilda djur, med företrÀdare för cirkusar som har sÄdana. Det Àr alltför dyrt för svenska cirkusar att hÄlla elefanter, tigrar och sÄ vidare. Bara de största i Europa har rÄd, exempelvis tyska Krone och franska Bouglione. För dem Àr Sverige ett land i marginalen med liten befolkning, höga kostnader och lÄnga avstÄnd. Varför ska de ta sig hela vÀgen till Sverige, dÀr en cirkus mÄste flytta varenda natt, nÀr de kan ligga stilla en mÄnad i Stuttgart och spela för fulla tÀlt?

Samtidigt har de tre kvarvarande svenska cirkusarna bra renommé utomlands. De anses seriösa och uppskattas för ett entrÀget arbete med att hÄlla kulturarvet vid liv.

I Sverige finns Àven en uppfattning att klassisk cirkus Àr förlegad. Den anses vara gammelcirkus som borde ersÀttas av modernare uttryck. GÀller samma sak gammelmusik, gammelteater och gammelbalett? Borde gammeloperan ersÀttas av till exempel hiphop?

Vad det handlar om Àr klassförakt baserat pÄ fantasier om kringresande sÀllskap. Vilket kan förklara varför Moderaterna Àr ett av de partier som hÄrdast attackerat den klassiska cirkuskonsten i kommuner och riksdag.

Det minsta man kan begÀra Àr att den klassiska cirkusens kritiker tar reda pÄ fakta och besöker en förestÀllning. Vad de fÄr se Àr storslagen underhÄllning som det Àr tunnsÄtt med utanför storstÀderna, utan att det kostar skattebetalarna ett öre. Det Àr ytterst fÄ evenemang i Sverige, oavsett kategori, som kommer upp till den höga nivÄ som jag under vintern fick uppleva i Amsterdam och Monaco.

Hur har det kunnat bli sÄ fel i Sverige?