Eleverna i fokus – inte systemet!

Nyligen presenterade regeringen nya förslag för den svenska skolan. Ett av förslagen är att friskolor ska få mindre pengar än kommunala skolor. Bakgrunden är ett resursfördelningssystem som är felkonstruerat och inte sätter elevers behov i centrum. Det är vi överens om, men regeringens förslag löser inte det grundläggande problemet.

Med regeringens nya förslag för den svenska skolan fortsätter man att sätta aktörerna i fokus, inte elevernas utbildning och utveckling, menar debattörerna.

Med regeringens nya förslag för den svenska skolan fortsätter man att sätta aktörerna i fokus, inte elevernas utbildning och utveckling, menar debattörerna.

Foto: CHRISTINE OLSSON / TT

Debatt2022-03-01 05:33
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Med det nya förslaget fortsätter man att sätta aktörerna i fokus, inte elevernas utbildning och utveckling. 

Vi är överens med regeringen om att det nuvarande resursfördelningssystemet missgynnar kommunala skolor, eftersom de har ett ansvar som inte friskolor har. Problemet med det nya förslaget är att det inte löser problemet med resursfördelningssystemet, utan i stället gör att alla mindre skolor missgynnas, både kommunala och fristående. Systemet gynnar skolor med över 500 elever, medan hälften av alla skolor i Sverige idag har mindre än 200 elever. 

Regeringen menar att det finns en risk att överskottet från fristående skolor går till lyxvillor eller sexklubbar i Thailand. Den som någon gång besökt en fristående skola i vårt län kan vittna om att de är långt borta från ett semesterparadis. Ofta kämpar skolan med en begränsad ekonomi, men drivs av ett engagemang för orten, utbildning och barns utveckling. 

I den socialdemokratiska regeringens värld så är alla friskolor stora företag, så ser inte verkligheten ut! Många av de friskolor som finns i Kalmar län är skolor som drivs av föräldrakooperativ, som brinner för sin ort och sina barns utveckling. Inte sällan är har dessa skolor kommit till på grund av att kommunen har övergett orten på landsbygden för att centralisera verksamheter till de större tätorterna. Det gör att de fristående skolorna på en liten ort ofta tar ett samhällsansvar som går långt utöver lagstiftningens krav och de bidrar till att hålla hela Kalmar län levande!

Centerpartiet vill skapa ett system där elevens utbildning och utveckling är i fokus. Ett system där det inte är avgörande vem som är huvudman för en skola utan som fokuserar på kvalitet. Då kan vi inte slå undan benen på alla mindre skolor som idag bedriver en verksamhet av hög kvalitet– bara för att S-regeringen tycker att de har ”fel” huvudman. 

Centerpartiet vill i stället att även fristående aktörer ska ta det så kallade placeringsansvaret, att kö-systemet för fristående skolor ska ses över. Vi vill att det ska ställas högre kvalitetskrav på alla skolor, oavsett huvudman, och vi vill göra det möjligt för olika skolor och huvudmän att hitta samverkansformer för att säkra kompetensförsörjningen inom skolan, till exempel genom att kunna dela lärartjänster med varandra.

Vi är övertygade om att detta kommer ha en betydligt större effekt på den svenska skolan än regeringens politik som går ut på att slå undan benen för våra små skolor på landsbygden.