Jag och många med mig har varit med om långa väntetider när tåg varit försenade på grund av olika orsaker som oftast kan hänföras till bristande underhåll.
Det som i detta perspektiv är tragiskt är att det enda stora som utlovades av statsministern Stefan Löfven i regeringsdeklarationen är fortsatt planering av jätteprojektet med så kallade höghastighetståg. Enligt Trafikverkets kalkyler kommer det att kosta ofantliga 230 miljarder kronor. Därför är det ett stort misstag när regeringen valt att fortsätta projektet med höghastighetståg som mest liknar ett ekonomiskt luftslott.
Det är ju så att även mitt parti KD uttalat sig för höghastighetsjärnvägen. Så har beskeden hittills varit. Men en svängning är nog på gång enligt vad som framkommit från partistyrelsen.
Låt mig direkt säga: Jag hoppas att det finns tillräckligt mycket kraft ute i bygderna för att KD på sitt kommande riksting i början av november ska kunna fatta ett nytt beslut. Ett beslut för att stoppa projektet höghastighetståg och att pengarna istället används till upprustning av befintliga järnvägar och vägar. Vi behöver verkligen en stor infrastruktursatsning med sikte på hela landet.
Vi är inte största parti och det var vi inte heller hösten 2015, men den gången innebar ett beslut på KD:s riksting att den olyckliga decemberöverenskommelsen föll. Och jag hoppas vi kan upprepa något liknande nu i november 2019. Vi kan ju notera att förutom moderaternas kritiska hållning så börjar också Liberalernas ledare att tvivla på höghastighetstågen. Från oss kristdemokrater i Kalmar län finns en motion till rikstinget med krav att stoppa höghastighetsbanorna för att istället satsa på upprustning av nuvarande järnvägstrafik.
Höghastighetståget kommer i huvudsak att fokusera på långväga resande vilket är ett förhållandevis litet resande. De flesta resor vi gör är regionalt och lokalt. Ett exempel som är slående är att med Stockholms tunnelbana är den dagliga trafiken större än den årliga flygtrafiken mellan Göteborg och Stockholm.
Dessutom bör man analysera de miljöpolitiska argumenten för höghastighetstågen. Det kommer att ta många decennier att hämta igen de enorma utsläppen av klimatgaser själva bygget ger upphov till. Enligt vissa bedömare, till exempel professor Maria Börjesson, på VTI, finns ett ifrågasättande om det går över huvud taget.
När man nu äntligen ska fatta beslut om att storsatsa på infrastruktur bör man främst ha fokus på att lösa flaskhalsar i trafiknära områden, förbättra framkomligheten i glesbygden och underlätta för vanligt folk som pendlar mellan arbete och bostad. Höghastighetståget löser inget av dessa bekymmer utan erbjuder enbart en liten grupp resenärer mellan storstäderna marginell tidsvinst till enorma ekonomiska kostnader.
Den oro som finns hos mig och många andra är att om denna satsning förverkligas så finns inte en krona över för att säkerställa upprustning av regional trafik på järnväg. Vi i Kalmar län är i stort behov av en infrastruktursatsning. Ska vi kunna leva och bo i hela landet så krävs en infrastruktur som tar hänsyn till fler orter än Stockholm, Göteborg och Malmö. Därför hoppas jag på att vi under KD:s riksting i Umeå kan sätta en ny agenda för tågsatsningar – en agenda som tillgodoser hela landet och säkerställer utbyggnad och upprustning av befintlig järnvägstrafik.