Bygg en ny Tjustbana på pelare

Trafikverket presenterar en helt ny teknik för att bygga höghastighetsjärnvägar, rapporterar DN. Genom att lägga spåren på pelare i luften kan många miljarder sparas. Dessutom blir byggtiden betydligt kortare.

Genom att bygga Tjustbanan på pelare skulle restiden kortas och olyckorna minska. En bra sträcka för en försökslinje, tycker Westerwikspartiet.

Genom att bygga Tjustbanan på pelare skulle restiden kortas och olyckorna minska. En bra sträcka för en försökslinje, tycker Westerwikspartiet.

Foto: Ulrik Alvarsson/arkiv

Debatt2021-03-06 06:03
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Pelartekniken beskrivs i rapporten om ”nya stambanor” som den 1 mars lämnas till regeringen. Skanska har tagit fram en variant av pelarmetoden anpassad för nordiska förhållanden. Den ska utgå från 40 meter långa betongblock som läggs på två pelare. Byggtiden och kostnaden kan halveras jämfört med traditionell metod. 

Westerwikspartiet vill att kommunen snabbt tänker helt nytt och kontaktar infrastrukturminister Tomas Eneroth för att visa vårt intresse för att bygga om Tjustbanan mellan Västervik och Linköping till en, eventuellt modifierad, höghastighetsjärnväg på pelare, som ett pilotprojekt, bekostat av andra än Västerviks kommun och Region Kalmar län.

I de lokala medierna har det under åren diskuterats för eller emot en uppgradering av Tjustbanan samt för eller emot en uppdatering av väg 35. Westervikspartiet menar att vi behöver mycket goda pendlingsmöjligheter till Linköping, både med en höjd vägstandard och med en fungerande snabb järnväg. Men med erfarenhet av alla problem som har varit förknippade med Tjustbanan, obevakade farliga järnvägsövergångar, underhållsbehov, omodernt signalsystem och ofta inställda avgångar som ersätts med buss, är det dags att tänka helt nytt. Även om stora summor satsas på befintlig järnväg kommer inte restiden att minskas mer än marginellt.

Att åka snabbtåg på pelare är kanske inte samma naturupplevelse, som att åka med en gammal järnväg som ringlar fram i naturen, men tåg på pelare är en smart lösning eftersom man slipper järnvägsövergångar och man skulle få en nollvision när det gäller viltolyckor och självmord på järnväg.  Banan kan antagligen byggas till större delen ovanpå befintlig räls och gå i marknivå vid ändstationerna. Det blir mindre åverkan på marken runt omkring. Med en snitthastighet på cirka 200 km/tim skulle vi bekvämt kunna ta oss till Linköping på cirka 45 min inklusive några stopp. 

Västervik skulle kunna bli en attraktiv boendemiljö för dem som arbetar i Linköping. Dessutom finns det ett egenvärde med att vara den första kommunen med ett speciellt tåg. Det skulle öka Västerviks attraktionskraft och locka både studiebesök och intresserade turister. En cirka 10 mil lång bana borde väl vara en lagom lång försökssträcka? Att kunna halvera åktiden Linköping-Västervik skulle ge helt nya förutsättningar för arbetspendling. 

Westerwikspartiet förordar en djärv nysatsning på snabbtåg och ny teknik.

Kajsa Borg, Jonas Jalkteg, Kenneth Andersson, Margareta Eriksdotter, Jenny Broholm, Hans Ellervik, Lennart Engren 
Westerwikspartiet