Det som skrämmer mig mest med dessa inlägg är bristen på nytänkande och att man inte problematiserar kring den enorma utmaning transportsektorn står inför under rådande klimathot.
Sverige behöver bilen, ja – men världen behöver minska utsläppen och vi måste välja vilket behov som är viktigast. Vi som oroar oss över klimatförändringarna anser att vi inte kan leva på samma sätt längre, vi behöver ändra våra konsumtions- och transportvanor och bli mindre beroende av bilen. Vi befinner oss i ett läge där många människor helt enkelt vill dra i nödbromsen eftersom vi just nu inte har någon praktisk lösning på utsläppen från trafiken.
Vi har el-, biogas- och biodieselbilar som alternativ, men eftersom klimatförändringarna redan drabbar världen måste vi, medan vi väntar på resultat från forskning och utveckling, ta beslut för att begränsa utsläppen nu. Av de cirka 70 miljoner bilar som den globala bilindustrin tillverkar årligen är bara ungefär en miljon elbilar (1,4 procent). Hur kommer transporter då att se ut de närmsta tjugo åren?
Kostnaderna för utsläppen från trafiken är svåra att mäta men jag menar att de vida överstiger det samhället tar in i form av bränsleskatt. Det som är svårt att mäta är hur mycket klimatförändringarna, i form av torka, skogsbränder, skyfall, översvämningar och stormar, kostar samhället. För en omställning till hållbara transporter behövs skattemedlen.
Man kan gärna fira Bilens dag men då bör man glädjas över de innovationer inom transportsektorn som gör att bilen kommer att ha ett existensberättigande även i ett framtida hållbart samhälle.
Brist på nytänkande skrämmer
Svar på debattinläggen "Bilens dag firas för att bilen behövs" samt "Trots ökande trafik minskar utsläppen" den 28 oktober.
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.