Vi navigerar genom snÄriga byrÄkratiska korridorer och ska samtidigt inspirera sÄvÀl personalen som barn och elever i sin utveckling. I den vÀv av utmaningar och möjligheter som utgör skolvÀrlden agerar vi kompassnÄlen som pekar ut vÀgen.
Samtidigt Àr verkligheten den, att förskolan och skolan brottas med strukturella problem som försvÄrar möjligheterna att leda verksamheterna. Personalbrist och för stora barn- och elevgrupper i förskolan och skolan minskar möjligheterna att ge alla en kompensatorisk utbildning. I grundskolan gÄr drygt var fjÀrde elev ut med ofullstÀndiga betyg, vilket skapar en problematik som gymnasiet sedan fÄr Àrva.
Ansvaret att i denna verklighet ÀndÄ leva upp till styrdokumentens krav landar tungt i knÀt pÄ oss skolledare.
Det Àr inte konstigt att hÀlften av skolledarna i en ny undersökning frÄn Sveriges Skolledare svarar att de önskar sig bÀttre tillgÄng till stödfunktioner för att kunna fÄ administrativ avlastning. UngefÀr lika mÄnga önskar sig ett mindre ansvarsomrÄde, vilket Àr en annan vÀg att gÄ för att uppnÄ en hÄllbar arbetssituation. HÀlften svarar att de har för mÄnga medarbetare för att kunna ge dem de stöd de behöver för att utvecklas i sina yrkesroller. För att hantera sin arbetssituation jobbar skolledarna osunt mycket övertid och tvingas till hÄrda prioriteringar som de inte alltid Àr tillfreds med. Det Àr uppenbart att nÄgot mÄste göras.
I dag, den 1 september, Àr det Skolledarnas dag. Det Àr en dag som syftar till att uppmÀrksamma de utmaningar som mÄnga skolledare stÄr inför.
Vi önskar dÀrför att ni politiker i VÀsterviks kommun reflekterar över era prioriteringar. VÄra barns och elevers framtid stÄr pÄ spel, och det Àr dags att ta ett steg framÄt och agera. Det Àr hög tid att ni tar ansvar genom att ta fram en kommunövergripande handlingsplan för att förbÀttra skolledares arbetsmiljö, och dÀrmed skapar bÀttre förutsÀttningar för barns och elevers utbildning i VÀstervik.
LÄt oss tillsammans forma en framtid dÀr skolledare har resurser och stöd för att leda sina skolor med framgÄng. Det Àr genom deras arbete och engagemang som vÄra barn och elever formar sin framtid.