Barnens framtid stĂ„r pĂ„ spel – politikerna blundar

Som skolledare balanserar vi dagligen mellan pedagogiska mÄl, administrativa krav och mÀnskliga relationer.

"I grundskolan gÄr drygt var fjÀrde elev ut med ofullstÀndiga betyg, vilket skapar en problematik som gymnasiet sedan fÄr Àrva. Ansvaret att i denna verklighet ÀndÄ leva upp till styrdokumentens krav landar tungt i knÀt pÄ oss skolledare", skriver debattörerna.

"I grundskolan gÄr drygt var fjÀrde elev ut med ofullstÀndiga betyg, vilket skapar en problematik som gymnasiet sedan fÄr Àrva. Ansvaret att i denna verklighet ÀndÄ leva upp till styrdokumentens krav landar tungt i knÀt pÄ oss skolledare", skriver debattörerna.

Foto: Jessica Gow/TT

Debatt2023-09-01 05:40
Det hĂ€r Ă€r en debattartikel. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Vi navigerar genom snÄriga byrÄkratiska korridorer och ska samtidigt inspirera sÄvÀl personalen som barn och elever i sin utveckling. I den vÀv av utmaningar och möjligheter som utgör skolvÀrlden agerar vi kompassnÄlen som pekar ut vÀgen.

Samtidigt Ă€r verkligheten den, att förskolan och skolan brottas med strukturella problem som försvĂ„rar möjligheterna att leda verksamheterna. Personalbrist och för stora barn- och elevgrupper i förskolan och skolan minskar möjligheterna att ge alla en kompensatorisk utbildning. I grundskolan gĂ„r drygt var fjĂ€rde elev ut med ofullstĂ€ndiga betyg, vilket skapar en problematik som gymnasiet sedan fĂ„r Ă€rva. 

Ansvaret att i denna verklighet Ă€ndĂ„ leva upp till styrdokumentens krav landar tungt i knĂ€t pĂ„ oss skolledare. 

Det Àr inte konstigt att hÀlften av skolledarna i en ny undersökning frÄn Sveriges Skolledare svarar att de önskar sig bÀttre tillgÄng till stödfunktioner för att kunna fÄ administrativ avlastning. UngefÀr lika mÄnga önskar sig ett mindre ansvarsomrÄde, vilket Àr en annan vÀg att gÄ för att uppnÄ en hÄllbar arbetssituation. HÀlften svarar att de har för mÄnga medarbetare för att kunna ge dem de stöd de behöver för att utvecklas i sina yrkesroller. För att hantera sin arbetssituation jobbar skolledarna osunt mycket övertid och tvingas till hÄrda prioriteringar som de inte alltid Àr tillfreds med. Det Àr uppenbart att nÄgot mÄste göras.

I dag, den 1 september, Ă€r det Skolledarnas dag. Det Ă€r en dag som syftar till att uppmĂ€rksamma de utmaningar som mĂ„nga skolledare stĂ„r inför. 

Vi önskar dĂ€rför att ni politiker i VĂ€sterviks kommun reflekterar över era prioriteringar. VĂ„ra barns och elevers framtid stĂ„r pĂ„ spel, och det Ă€r dags att ta ett steg framĂ„t och agera. Det Ă€r hög tid att ni tar ansvar genom att ta fram en kommunövergripande handlingsplan för att förbĂ€ttra skolledares arbetsmiljö, och dĂ€rmed skapar bĂ€ttre förutsĂ€ttningar för barns och elevers utbildning i VĂ€stervik. 

LÄt oss tillsammans forma en framtid dÀr skolledare har resurser och stöd för att leda sina skolor med framgÄng. Det Àr genom deras arbete och engagemang som vÄra barn och elever formar sin framtid.