Alldeles strax är det jul. Då tänker vi på glädje och gemenskap, och så är det för de flesta. Det är bra! Men sanningen är också att alldeles för många barn och ungdomar möter denna årstid och julfirandet och nyårshelgen med en klump i magen. Med en växande oro. Statistik är alltid vanskligt. Men det vi nu ändå vet är att cirka 385 000 barn och unga lever i familjer där en eller två föräldrar har ett riskfyllt drickande, som är på gränsen mellan riskbruk och missbruk. Hur många det är i Kalmar län kan vara svårt att veta, och vilka som bor i din kommun eller din stadsdel är också svårt att säga exakt. Men de finns, och de har rätt att få stöd och hjälp.
När lamporna på fritidsgården släcks, när man blåser ut ljusen på fritids och när vaktmästaren låser porten till skolan och går på julledighet, då är det tyvärr många barn i vårt län som känner oro. Snart är det jul.
Denna dramatik inför julen gäller inte alla, men barn är skickligare och känsligare än vi ibland vill tro och erkänna. Vuxna förändras när de dricker alkohol, det vet vi. Vi vet också att barn upptäcker och känner denna förändring tydligt. Även om många vuxna vill tro att barn inte märker, så gör de det. När mammas kramar plötsligt känns lite annorlunda, när fasters skämt blir omöjliga att förstå eller när morfar luktar så konstigt, då står inte julen längre för trygghet och glädje.
Därför är olika aktiviteter som sätter barnen i fokus nödvändiga och välkomna! Det handlar om stöd till barn och familjer som lever med riskbruk och missbruk. Här kan mer göras från såväl kommuner och landsting som frivilligorganisationer. Vit Jul-kampanjen (www.vitjul.se) är en aktivitet som fokuserar på barnens behov. Vit jul har ett tydligt budskap, att oavsett hur man förhåller sig till alkohol i övrigt väljer man att avstå alkoholen under julen för att säkerställa att barnen kan känna trygghet. Detta är ett bra initiativ och helt i linje med NBV:s folkbildningsarbete som syftar till att låta människor och idéer växa.
Men det är på en tuff marknad vi vill föra fram idén om en alkoholfri livsstil. Reklamen för alkohol och alkoholdrycker väller över oss. Varje år drabbas vi av reklam för många hundra miljoner, allt i syfte att vi ska dricka mer alkohol.
Det som gläder oss mitt i anstormningen av alkoholreklamen som flödar fram är att det är de alkoholfria dryckerna som ökar mest när Systembolaget redovisar sina försäljningssiffror. Det är inte de största volymerna, men det är den största ökningen. Det är ett hälsotecken!
Det är viktigt att vi som enskilda eller som medlemmar i någon av våra folkrörelser är med och skapar en positiv glädjefylld opinion inför julen. Lika lite som alkohol och trafik hör ihop, vilket de flesta har respekt för, lika lite hör alkohol och julfirande ihop. Såväl vuxna som barn mår bäst och får störst glädje om man ser till att låta julfirandet befrias från alkohol. Därför önskar vi en vit jul!