Avveckla Ellen Key – bygg ny skola i norra Västervik

Det är dags att i långtidsplaneringen för tätortens skollokaler göra en genomgripande förändring inför framtiden.

Ellen Keyskolan

Ellen Keyskolan

Foto: Lotta Gometz

Debatt2021-11-20 06:27
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Skolorna ska så långt möjligt vara placerade med tanke på var eleverna bor. Vägen till skolan ska helst inte vara alltför lång och den ska vara så trafiksäker som möjligt.

Fram till mitten av 1900-talet fanns alla skolor ganska centralt i Västervik: Läroverket, Flickskolan, Kvarngatsskolorna, Östermalmsskolan, Toboskolan och Marieborgsskolan. Flera av dessa skolor är nu antingen rivna eller används till andra ändamål. 

Efter kriget byggdes nya hyreshus och villor i södra delen av tätorten. Lidhemsskolan och så småningom Ludvigsborgsskolan, Fågelbäret, senare också Kvännarskolan byggdes. Vi måste även fortsättningsvis bygga skolor där behov uppstår och anpassa skollokaler till andra ändamål när elevunderlaget minskar.

Nu växer tätorten ut i norr och nordväst, kommunen måste se till att skolor finns i närheten av de nya bostadsområdena. Om man använder järnvägen som skiljelinje mellan norr och söder så fanns i oktober i år 1 434 grundskoleelever i norr och 1 039 elever i söder. I norr finns fyra skolor för elever F-6 samt en enda, Ellen Keyskolan, för årskurserna 7-9. Vi vet att ytterligare nya bostadsrätter planeras i Gertrudsvik, liksom nya villatomter i Marenområdet och även i Jenny. Man kan därför på goda grunder anta att ytterligare elever kommer att tillkomma i norr.

Ellen Keyskolans äldsta delar är drygt 120 år med otidsenliga lokaler. Den ligger dessutom i allra sydligaste delen av norra skolområdet, det vill säga allra längst bort från elevernas bostadsadresser. Ellen Keyskolans tomt kan vara mycket attraktiv för andra ändamål när sjukhusområdet behöver expandera. 

Westerwikspartiet föreslår att kommunen planerar för att avveckla Ellen Key och ersätta med en modern, attraktiv skola för de äldre grundskoleeleverna, gärna i närheten av en redan befintlig F-6 skola. Forskning har visat att det är viktigt att avdramatisera stadieövergångar, vilket är möjligt om skolorna ligger nära varandra. Med geografisk närhet kan bibliotek, specialsalar och specialkompetenta lärare användas mera flexibelt. Att satsa på en ny skola anpassad till moderna undervisningsmetoder skulle ge en nystart och energikick till både elever och lärare.