Att göra skillnad för skolans bästa

Ibland blir det som ett mantra: Skolan har utmaningar, skolan har problem. Men vi har ett fint skolväsende, personalen är kompetent och eleven är i fokus. Som i alla lärande organisationer skruvar man på parametrar – allt för att få till det så bra som möjligt.

"Kan vi ännu mer prioritera kärnverksamheterna, göra vissa justeringar i skolstrukturen samt följa upp och stärka stöttningen för barn och unga som riskerar utanförskap så kan vi på riktigt göra skillnad", skriver debattören.

"Kan vi ännu mer prioritera kärnverksamheterna, göra vissa justeringar i skolstrukturen samt följa upp och stärka stöttningen för barn och unga som riskerar utanförskap så kan vi på riktigt göra skillnad", skriver debattören.

Foto: JESSICA GOW / TT

Debatt2022-12-07 06:09
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Dock så har vi ändå en rad utmaningar som vi måste lösa och en del av dem kan vid första anblicken se ut som gordiska knutar – men även dessa vet vi ju går att lösa.

I vår kommun finns det – så som påtalats tidigare – ett stort antal barn och unga som av olika anledningar har hög frånvaro eller ingen närvaro alls. Orsakerna är många, ofta lika många som antalet individer.

Detta är problem som vi har sett under en längre tid och en styrgrupp för barn och unga kommer att sjösättas inom kort. I gruppen kommer fokus att vara på psykisk ohälsa och närvarofrämjande. Ett arbete kommer också vara att få med regionen då skolan och i det vidare perspektivet även kommunen måste få med även dem om man ska få till heltäckande insatser.

Något som också är känt sedan länge är att vi har en struktur med skolor som inte alltid är gynnsam för våra elever. Både stora och små enheter har för- och nackdelar. Ett återkommande bekymmer för små enheter är att få resurserna att räcka till på ett sätt så att de blir uthålliga. Resursbekymret grundar sig inte alltid i för lite grundtilldelning utan en stor bidragande orsak är just strukturen där de totala fasta kostnaderna så som lokalkostnaden blir mycket hög. En hög fast kostnad gör att elevpengen som ska gå till just eleverna i form av personal och material äts upp och blir lägre.

Förutom att se över strukturen och välja väg hur den ska se ut behöver vi omprioritera kommunens helhet för att värna våra kärnverksamheter – en av dessa är den ytterst viktiga skolan.

Allt hänger ihop: Kan vi ännu mer prioritera kärnverksamheterna, göra vissa justeringar i skolstrukturen – vilka båda två ger mer resurs till barn och elever samt följa upp och stärka stöttningen för barn och unga som riskerar utanförskap så snart signalerna uppstår. Ja då kan vi på riktigt göra skillnad.

Samtidigt är det oerhört lätt att skriva ner saker som ska göras och hur vi vill ha det – allt med barnen och eleverna i centrum – men att säga något annat än att vi har en resa framför oss som inte kommer vara lätt vore att ljuga. Målet vi ska fram till är tydligt – vi ska vara regionens bästa skolkommun.