Några tankar från en tågpendlare

Jag har följt diskussionen om Tjustbanans framtid på ledarsida och i insändare. Argumenten som förs fram från båda håll må vara sakliga men jag tycker att det är något som fattas.

Skribenten har valt att bosätta sig i Överum på grund av tåget. Han ser det som ett nödvändigt transportalternativ men det är inget måste att tågen är snabba, skriver han.

Skribenten har valt att bosätta sig i Överum på grund av tåget. Han ser det som ett nödvändigt transportalternativ men det är inget måste att tågen är snabba, skriver han.

Foto: Ilkka Ranta/Arkiv

Insändare2020-10-22 04:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Jag skulle vilja se större förståelse för andras behov. Åker man bara bil så ser man kanske inte behovet av tågtrafik. Och detsamma gäller den som av olika skäl bara åker tåg. Men alla har vi ett behov av att samhället fungerar och inte dräneras på människor och därmed resurser, och då behövs både tågresenärer och bilister. 

Själv är jag en nyinflyttad kommuninvånare som valt att bo i Överum just på grund av de goda tågkommunikationerna till Linköping och i förlängningen Stockholm. Jag åker kanske inte jättemycket, någon gång i veckan, så till statistiken över antalet resande med det ena eller andra transportmedlet bidrar jag föga. Däremot bidrar min familj till befolkningsstatistiken. Vi är två vuxna och fem barn som inte hade bott här om det saknats tågkommunikationer. Jag gissar att det är ungefär så många invånare som orten vi bor på annars tappar varje år. 

Vad gäller buss är det inget alternativ för mig. På bussen är det omöjligt att hålla social distans och jag kan inte jobba där. Däremot ser jag inga behov av snabba, dyra moderna tåg. Självklart bör man satsa dessa pengar på riksväg 35 så att ni som bilpendlar kan göra det tryggt och säkert. Vad gäller bristen på tågvagnar vore det väl billigare att köpa tillbaka några av dem som sålts till Danmark och Israel. 

Vad gäller tågets negativa påverkan på klimatet så borde väl en lösning kunna vara att konvertera befintliga motorvagnar till att drivas med biogas. Jag har läst att sådant försök har gjorts på just Tjustbanan men inte hur det slutade. Någon som läser detta kanske vet? Idag finns hur som helst infrastruktur för distribution av biogas utbyggd på ett helt annat sätt än när nämnda försök gjordes.

Så med detta sagt:

✔ Jag är jätteglad att få bo i ett samhälle som rymmer både bilister och tågresenärer.

✔ Jag betalar gärna skatt till upprustning av såväl bilvägar som underhåll av befintlig tågräls.

✔ Jag har inget emot att tåget är långsamt, skakar och stånkar. För min del fick det gärna göra uppehåll i såväl Nelhammar som Blidstena och Storsjö. Då hann jag jobba lite mer till vardags. Och tänk vilka trevliga helgutflykter man skulle kunna göra!