Att straffa folket är helt fel väg att gå

Slutreplik från Anneli Jakobsson i debatten om koldioxidutsläpp.

"Ska föräldrar säga 'nu ska det svida i skinnet för klimatets skull' när de inte längre kan köra sina barn till träningen eftersom bensin och diesel rusar iväg i pris? undrar debattören.

"Ska föräldrar säga 'nu ska det svida i skinnet för klimatets skull' när de inte längre kan köra sina barn till träningen eftersom bensin och diesel rusar iväg i pris? undrar debattören.

Foto: ERIK ABEL / TT

Debatt2021-11-04 05:53
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Jag läste Jan-Gunnar Johanssons replik "Det kommer att svida i skinnet när klimatet förändras" och såg att du nämnt mig vid namn vid några tillfällen. 

Jag kan hålla med dig om att vi ska avstå från vissa saker som inte är nödvändiga – men vad vi ska avstå från är den stora frågan. Vi har en landsbygdsfientlig regering, som bara ser till människor som bor i stan, inte till de som bor i glesbygd och landsbygd. Många förfäras över de höga bensin- och dieselpriserna, men har inte alternativet kollektivtrafik utan måste ta bilen till arbetet. Ska föräldrar säga "nu ska det svida i skinnet för klimatets skull" när de inte längre kan köra sina barn till träningen eftersom bensin och diesel rusar iväg i pris? Kanske ska vi avstå från restaurangbesöken? Eller ska den ensamma äldre, som njuter av att spela Bingolotto, avstå från detta söndagsnöje om inköpet av lott kräver att man sätter sig i bilen? Nej, jag tycker inte att något av alternativen är bra. Vad ska vi då avstå från?

Jag har inga bra svar på detta, men en sak vet jag och det är att Kebnekaise inte blir högre om man avstår sina restaurangbesök eller sluta spela Bingolotto. Nu är det ju inte bara bränslepriset som rusar i höjden utan även elpriset vilket får förödande konsekvenser för industrin i form av varsel och nerläggning och så ska det inte vara år 2021. Vad gäller flyg som är en riktig klimatbov så införde vår regering för inte så länge sedan en flygskatt på alla resor som gör flygresorna betydligt mycket dyrare, beroende på vart i världen du vill åka. Denna omtvistade flygskatt ska kompensera utsläppen, så visst kan man unna sig en resa till solen om man tycker man har råd med det? Även de stora resebyråerna som TUI och Ving klimatkompenserar sina resor. 

Men nu till frågan vad regeringen gör för klimatet? År 2014 hämtades statsminister Stefan Löfven vid minst tre tillfällen på Bromma flygplats istället för Arlanda, en sträcka på 41 km – regeringsplanet var alltså stationerat på Arlanda vid den tidpunkten. Vid andra tillfällen hämtades dåvarande utbildningsminister och språkröret Gustav Fridolin (MP) och gymnasie- och kunskapslyftsminister Aida Hadzialic (S) upp på Bromma flygplats när de skulle till Bryssel, dit det går tåg. Anders Borg (M) som var finansminister, var inte mycket bättre när han bodde i Katrineholm 2013 och ville bli hämtad och lämnad på Skavsta flygplats i Nyköping eftersom han inte ville åka statsrådsbil från bostaden till Stockholm. Anders Ygeman (S), blev hämtad på Bromma flygplats år 2015 för att flyga till Köpenhamn. Det här var visserligen några år sedan, men det har ändå hänt och då sitter eller satt de här ministrarna i Sveriges högst beslutande organ – regeringen. Dessa mellanlandningar resulterade i extra utsläpp på nästan 5 ton koldioxid, vilket motsvarar ett antal personers årskonsumtion av växthusgasutsläpp. 

De här skyhöga bränsle– och elpriserna drabbar alla i vårt samhälle, både företagare och medborgare. Det är helt fel väg att gå, att straffa svenska folket och låta bränsle- och elpriser rusa i höjden utan att regeringen gör någonting. Och när vår regering och före detta regering inte själva föregår med gott exempel, hur kan man då begära att medborgarna ska göra det? Värna om miljö och klimat, javisst men inte till vilket pris som helst.