V: "Skolan behöver lugn och mindre snabba lösningar"

Svar pÄ debattartikeln "Hur fÄr vi en kvalitetsinriktad skola?" den 21 oktober.

Skolan behöver fÀrre snabba lösningar och dÀr Àr rektorerna en viktig pusselbit, menar debattören.

Skolan behöver fÀrre snabba lösningar och dÀr Àr rektorerna en viktig pusselbit, menar debattören.

Foto: Hossein Salmanzadeh / TT

Debatt2022-10-25 06:35
Det hĂ€r Ă€r en debattartikel. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

I fredagens tidning uttalar sig en tankesmedja vid namn Innsaei om kvalitetsinriktningen i skolan.

Den senaste veckan har skolans fackliga organisationer uttalat sig om ekonomin i skolan, en elev har uttryckt det som att man inte fÄr snÄla pÄ skolmaten och dÀrutöver har sÀkert mÄnga diskuterat skolan med sina barn. Alla har nog rÀtt mer eller mindre i sina pÄstÄenden och Äsikter. Dock har skolan behov av att minska pÄ nya direktiv, lagar och föreskrifter.

De senaste decennierna har skolan fÄtt pÄlagor för att nyckeln till samhÀllets utveckling Àr utbildning. Sveriges försök började pÄ 1970-och 80-talen och har sedan dess fortsatt. Finland sa att man ville avvakta med organisationsförÀndring av skolan och istÀllet se hur det gick för Sverige. Resultatet har blivit att Sverige Àr pÄ den lÀgre halvan av skolresultat medan Finland hamnat pÄ den övre halvan genom att inte göra nÄgot.

Alla i samhÀllet har mycket bestÀmda Äsikter om skolan beroende pÄ egen erfarenhet och eventuella barns erfarenheter. Det vill sÀga, alla har sin lösning.

Alla har samtidigt erfarenheten att man mött mÄnga mycket duktiga lÀrare i olika klassrum, dÀr det rÄtt studiero, eleverna gÄtt med glÀdje dit och i stort sett ingen klagat. Alla har ocksÄ erfarenheten att de mött lÀrare med det motsatta klimatet i andra klassrum som oro, skolk och mycket klagomÄl.

Om skolan ska ses som en arbetsplats Ă€r det viktigaste dĂ€r vilken chef man har. Densamme sĂ€tter sin prĂ€gel pĂ„ hela organisationen. TyvĂ€rr har rektorer alltmer fĂ„tt Ă€gna sig Ă„t anstĂ€llningar, möten och rekryteringar av personal istĂ€llet för handledning i undervisningssituationen – gĂ€rna tillsammans med de lyckosamma lĂ€rarna.

Skolan behöver lugn och mindre snabba lösningar.

DÀrför anvisar vi fem miljoner i kommande budget till rektorsgruppen, för att de ska kunna utveckla den pedagogiska ledningen samtidigt som vi kommer att motsÀtta oss alla neddragningar inom skolan. Skulle det visa sig att mer medel behövs för denna insats kommer vi att prioritera det mot andra kommunala insatser eftersom barnen och utbildningen Àr viktigast för VÀsterviks kommun.