Den förra alpinstjärnan jobbar inom den svenska OS-kampanjen, som ansvarig för de aktiva. Hon har varit med på resan då Internationella olympiska kommitténs (IOK) nya normer för hur OS ska arrangeras, Agenda 2020, ska implementeras i kampanjen.

Och hon har varit med om att försöka få människor runt om i Sverige att förstå att OS hädanefter inte ska ha några skrytbyggen till arenor som sen inte används efter spelen.

Men det har varit svårt att riktigt nå fram, man lever ofta med det som man upplevt själv och hört och läst tidigare. Det tar väldigt lång tid att pränta in ett nytt budskap, säger Lindell Vikarby.
Artikelbild

| Jessica Lindell Vikarby. Arkivbild.

Elva procent emot

Inför dagens beslut om OS-värdstad 2026 har Milano-Cortina kunnat visa upp att över 80 procent av italienarna är positiva till OS medan den svenska kandidaten inte nått upp till mer än drygt 50 procent.

Inte förrän nu. Den senaste undersökningen av Kantar sifo visar att 63 procent är för ett svenskt vinter-OS. 26 procent är neutrala eller vet inte var de står i frågan, och bara 11 procent har en negativ inställning till arrangemanget.

Den förändrade attityden kanske kan tillskrivas information då undersökningen gjordes efter att de svarande fått höra om den nya OS-normen och den svenska ansökan:

+ Att vinter-OS ska vara "klimatsmart" och ha minimal klimatpåverkan och minimalt med koldioxidutsläpp.

+ Att redan byggda faciliteter ska användas och inga nya ska byggas enbart för OS.

+ Att de svenska spelen ska vara självfinansierade via intäkter från privata sektorn.

"Få negativa"

Lindell Vikarby är säker på att det är informationen om de nya spelreglerna som fått det svenska folket att bli mer positiva.

Alla som vi mött i kampanjen – vanliga civila, politiker eller dem inom idrotten – när vi fått förklara vad det verkligen innebär med Agenda 2020 är det få som har frågetecken kvar och är negativa generellt. Det är väldigt positivt, säger hon.