Västervik Speedway hade inför tisdagens elitseriematch mot Masarna ännu inte förlorat hemma på Hejla Arena. Och det var en svit som hemmaförarna inte var speciellt sugna på att låta gästerna från Avesta bryta. Det var visserligen Masarna som gick segrande ur det första heatet sedan Alexndr Loktayev och Antonio Lindbäck tagit en fyrtvåa mot Västerviks succéduo Ljung/Holder. Men sedan var det Västervik för hela slanten. Gamlebysonen Anton Karlsson och Peter Kildemand, som den här matchen körde som reserv, svarade direkt med en femetta i nästföljande heat.

– Vi kom lite efter där i början men drabbades inte av någon panik. Vi vet att vi är starka hemma och det var en solid insats från alla förare. Extra roligt för Peter Kildemand som tog fullt från reservplatsen efter att inte åkt så många tävlingar efter den allvarliga skadan, säger Västerviks lagledare Morgan Andersson.

I det fjärde heatet presenterade sig en av kvällens stora segerorganisatörer, Nicki Pedersen, för första gången. Tillsammans med Anton Karlsson tog den danske storstjärnan ytterligare en femetta för Västervik och hemmalaget kunde gå till pausvila med ställningen 15–9.

Artikelbild

| – Vi vet att vi är starka hemma och det var en solid insats från alla förare, säger Västerviks lagledare Morgan Andersson.

– Anton har tagit sig rejält och är mycket stabilare i sin körning. Sedan hade han några riktigt bra starter i kväll, han har en ljus framtid i sporten, säger Morgan Andersson.

Peter Ljung och Jack Holder fick sedan revansch i det sjunde heatet när man tog en bergsäker femetta. Bredden i Västervik imponerade och hemmaförarna kunde gå till pausvila med en ledning på 28–14 sedan man tagit totalt fyra stycken femettor under de sju inledande heaten.

I de efterföljande heaten fortsatte Västervik att vara först över mållinjen och redan efter elva körde heat var segern säkrad. I nomineringsheaten snyggade dock Masarna till siffrorna sedan Kim Nilsson och Antonio Lindbäck svarat för en femetta mot Peter Ljung och Nicki Pedersen.

– Det är skönt att ha med sig 18 poäng till returen när bonuspoängen ska fördelas. Vissa förare kom inte riktigt upp där de brukar vara, men det har sina orsaker med ett väldigt hektiskt schema och lite mindre sömn. Masarna har några förare som trivs riktigt bra här också.