Lagledaren Morgan Andersson sade efter semifinalförlusten att Västervik Speedway föll med flaggan i topp.

Jag kan bara hålla med.

Jag hade inga större förhoppningar inför den andra semifinalreturen att Västervik skulle kunna besegra Dackarna. Helst med tanke på hur det såg ut i somras när Västervik blev ifrånkört i Målilla.

Artikelbild

Nu visade Västerviksförarna en helt annan attityd. Förarna körde ut helt respektlöst på ovalen i Målilla och kopplade ett grepp om matchen i och med att ledningen var åtta poäng efter fyra heat. Man började känna "doften" av en SM-final.

Nu blev det bara en "doft" eftersom Dackarnas tunga artilleri började att tugga i gång, och när allt skulle avgöras levererade det stjärntäta Målillalaget.

När Västervik tog steget upp till elitserien inför förra säsongen pratade lagledaren Morgan Andersson om en treårsplan där laget och klubben skulle ta kliv i rätt riktning varje år.

Årets insats är ett bra bevis på detta.

Det är bara att jämföra förra året med i år.

Förra året slutade Västervik på femte plats i elitserien och i år blev det en tredjeplats där laget var med och slogs om seriesegern fram till sista matcherna.

Även i år tog det stopp i semifinalen mot Dackarna, men jämfört med förra året bjöd Västervik upp till dans på ett klart bättre sätt den här gången.

Nu börjar det digra jobbet med att sätta ihop ett slagkraftigt lag till 2020 där Västervik ska vara med och slåss om de ädlaste medaljerna enligt den treårsplan som finns.

Enligt Morgan Andersson har klubben redan gjort klart med några förare, utöver Bartosz Smektala som har kontrakt över 2020.

En inte alltför vågad gissning är att nya kontrakt skrivits med Jack Holder, Peter Ljung och Anton Karlsson.

Förare som Peter Kildemand, Krzysztof Buczkowski och Sam Masters bör nog titta sig omkring för nya klubbar om de ska fortsätta köra i Sverige. Kildemand försöker och försöker, men tyvärr har hans insatser varit alldeles för ojämna sett över hela säsongen där dipparna har varit fler än topparna.

Västerviks tanke är att ha två tunga heatledare till nästa säsong. De senaste säsongerna har Nicki Pedersen varit den tunga heatledaren. Nu ska det alltså in ytterligare en förare av samma kaliber.

Det blir intressant att se vilken förare som Morgan Andersson kan locka till Västervik.

Tyvärr har utbudet minskat de senaste åren eftersom flera GP-förare väljer att avstå från att köra i elitserien. Senast i raden att tacka nej är Tai Woffinden.

I mitten av 2000-talet körde alla världens bästa förare i elitserien. Den dragningskraften finns inte kvar och det är givetvis trist för fansen.