BRA söker rekonstruktion – kunderna påverkas

Flygbolaget BRA ansöker om rekonstruktion hos tingsrätten, skriver bolaget på sin hemsida.

Kunder som i nuläget har befintliga biljetter påverkas.

6 april 2020 09:58

"Efter noggranna överväganden väljer företagets styrelse att ansöka om rekonstruktion och frysa verksamheten helt. Detta kommer ge oss andrum för att ta fram en långsiktigt hållbar affärsplan. Jag beklagar innerligt hur detta påverkar anställda och kunder", säger vd:n Geir Stormorken i ett pressmeddelande.

BRA, som framförallt flyger på inrikeslinjer i Sverige, har precis som övriga flygbolag påverkats kraftigt negativt av coronapandemin. Så sent som i förra veckan kom beskedet att man pausar de fåtal flygningar man då fortfarande hade igång såväl inrikes- som utrikes. Detta skulle gälla fram till och med 31 maj men nu förlängs det stoppet till efter sommaren enligt bolaget.

Passagerare påverkas

De passagerare som har biljetter bokade med BRA påverkas när det gäller exempelvis avbokningar och ersättningar. BRA uppger att man enligt lag inte kan betala ut något belopp för skulder förrän ett ackord ingåtts. Avsikten är enligt bolaget att kunder ska bli kompenserade när verksamheten drar igång igen.

"Att vi hamnat i den här situationen och tvingas till paus för att rekonstruera bolaget står utom vår kontroll och vi beklagar verkligen det strul det orsakat våra kunder. Vi kommer göra vårt yttersta för att kompensera kunderna för det när vi öppnar upp verksamheten igen", säger flygbolagets kommersiella chef Ulrika Matsgård i pressmeddelandet.

Anställda är korttidspermitterade

BRA uppgav att man innan coronavirusets utbrott hade cirka 30 procent av den svenska flygmarknaden. Bolagets cirka 600 anställda är sedan förra månaden korttidspermitterade och fackliga organisationer har bjudits in till MBL- och övertalighetsförhandlingar.

TT söker bolaget liksom infrastrukturminister Thomas Eneroth (S) för kommentarer.

Så jobbar vi med nyheter
 Läs mer här!
TT