Maxflyt för fritidsfirare

Det krävs ett stort jobb av fritidspedagogerna för att ge barn en meningsfull fritid. I tisdags fick Skogshagabarnen pröva på att skapa sin egen fritid.

Kolla min tatuering! Lisa Svensson och Wilma Axelsson har just fiskat upp varsin tatuering i fiskdammen.Foto: Ellen Nielsen Kindstrand

Kolla min tatuering! Lisa Svensson och Wilma Axelsson har just fiskat upp varsin tatuering i fiskdammen.Foto: Ellen Nielsen Kindstrand

Foto: Ellen Nielsen Kindstrand

Västervik2012-05-09 00:00

Skogshagaskolan firar Fritidshemmens dag. 100 barn. Långt ifrån lika många vuxna. Glädjebrus i jätteformat. Tio aktivitetsstationer. Tjo och tjim.

Men allt under ordnade former.

- Det är ett måste annars blir det stökigt, förklarar ett av barnen.

Stationer för innebandystraffar, pilkastning mot vattenballonger, fiskdamm och tipspromenad med mera står utplacerade lite här och där på skolgården.

Det ser spontant ut. Men allt är planerat in i minsta detalj.

- Det är viktigt att vi har lite olika aktiviteter så alla trivs, säger Lisa Svensson och Wilma Axelsson.

Det gör de flesta.

Inte så konstigt. Barnen har hittat på aktiviteterna själva.

Fiskdammen är särskilt populär. Wilma Axelsson fiskar upp en rostatuering. Ingen riktig dock. Men ändå.

Den långa fiskdammskön splittras upp. Barnen drar iväg åt olika håll.

- Köerna får inte bli för långa, förklarar ett barn.

Ordning och reda alltså.

- Alla ska få en chans att få napp. Om alla fiskar flera gånger får inte alla napp. Därför har vi en lista där vi prickar av personerna som kommer hit, säger Elias Andersson och tittar på kontroll-listan.

Barnen är förstående.

Som om det inte var nog med lycka. Skogshagagänget har en station med ett lyckohjul också.

Max Ålin testar. Han vinner. En lyckolapp först. Och en till - och en till. Maxflyt således.

På den första står det: "Du är en stjärna".

På den andra: "Du är bra"

På den tredje: "Du har tur".

- Ja det stämmer ju, säger Max och lyser ikapp med solen.

- Allt flyter på bra. Det är kul att se vilket ansvar som alla barn tar här idag, säger fritidspedagogen Susanne Pettersson.

Att planera för en meningsfull och lyckad fritid kräver sin fritidspedagog.

Det vet Max och hans kamrater nu också.

Fritidshemmens dag

Under tisdagen firades Fritidshemmens dag runt om i Sverige.

Årets tema var lära, leva och utvecklas.

På många platser var det öppet hus med fika, grillning eller glass.

Syftet med dagen är bland annat att lyfta fram fritidshemmens roll, hur fritidspedagogiken bidrar till att skolan klarar sitt uppdrag och att samtliga elever når skolans alla kunskapsmål.

Grundläggande för fritidspedagogikens funktion och innehåll är vad barn lär sig utanför skolan och att en meningsfull fritid har betydelse för skolresultaten och hela livet menar Lärarförbundet.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om