- Det har kastats in klagomål. På en tvåveckorsperiod fick vi in tio stycken. Då Telespar är ett litet telefonoperatörsföretag är det här antalet klagomål något som verkligen sticker ut, säger Tomas Borgenstrand, konsumentrådgivare på Konsument Göteborg
I november gick Telespar Sverige AB i konkurs och verksamheten har nu tagits över av Rifus i Sverige AB. Företaget har sitt säte i Västervik, men verksamheten i Telespar bedrivs från Linköping, skriver Göteborgs-Posten.
Telespar tycks ha riktat in sig mot Västkusten, menar Borgenstrand.
En av de personer som klagat är Anders Carlén. Han menar att han blivit kund hos Telespar mot sin vilja. Först har han blivit uppringd av företaget och fått information.
- Vi upptäckte plötsligt att vår telefon inte längre fungerade. När jag fick kontakt med vårt telefonbolag uppgav man att abonnemanget porterats till Telespar, berättar Carlén.
Då hade det gått ungefär en månad sedan han sagt ja till att få information från Telespar. Senare samma dag fick han reda på att han hade ett paket att hämta på posten. Paketet innehöll en router - och ett välkomstbrev från Telespar.
Han skickade tillbaka routern i ett rekommenderat paket. Den räkning som följde med paketet bestred han likaså. Dessa löstes aldrig ut av Telespar.
I stället fick Carlén ett krav på 1 295 kronor för routern.
Han har försökt att komma i kontakt med företaget. Han har inte fått något svar. Däremot fler räkningar, krav och ett hot om inkasso.
- Det är alarmerande eftersom det verkar som man systematiskt struntar i de lagar och regler som gäller för konsumenterna, säger Borgenstrand.
Vad har du för tips när telefonförsäljare ringer?
- Lägg på.
VT ringde företaget Telespar utan att lyckas.
Vi försökte även nå konsumentvägledaren i Västerviks kommun för att se om det kommit in klagomål från vårt område, men vi lyckades inte nå fram.