Särskilt populärt verkar det vara att åka på campingsemester, och hos Nordic Camping-First Camp som äger 40 campingar från sydvästra Danmark till Luleå har sommaren slagit rekord.

Hittills har de ökat sina intäkter med 20 procent jämfört med samma period 2018.

Vi är förbluffade över det höga trycket. Förra året var en rekordsommar, i år är det ännu bättre. Dels är svenska kronan svag, dels vill fler svenskar semestra på hemmaplan, säger Johan Söör, vd.

Han tror att svenskarna tänker till en extra gång när de ska boka sin semesterresa, och berättar att en norsk studie nyligen visat att camping är den klimatsmartaste semesterformen.

Det finns en ökad medvetenhet. Även på våra campingar är gästerna mer medvetna när det gäller sopsortering, säger Johan Söör.

Stark trend

Svenska turistföreningen, STF, vars bokningar till största del kommer från svenska gäster har också märkt trenden.

Deras bokningar har hittills ökat med elva procent jämfört med förra sommaren. Klimatdebatten, den svaga kronan och det förra årets soliga väder framhålls även här som bidragande orsaker.

Bland de populäraste resmålen finns klassiska Gotland, Öland och Österlen. Men det finns också ett stort intresse för att bege sig ut i naturen för att vandra och leva friluftsliv, säger Jenny Engström, kommunikationsansvarig.

Och det gäller inte bara i fjällen, från norr till söder i är det jättepopulärt, man vill röra på sig och vara ute i naturen på semestern.

Hon tillägger att intresset för att berätta om sitt hemmasemestrande på sociala medier vuxit sig större än någonsin.

Den stora trenden i sommar är att svemestra, alltså spendera semestern i Sverige. Det har fått enormt genomslag och man märker att finns en stolthet bland många i att man väljer bort att åka utomlands, säger Jenny Engström, kommunikationsansvarig.

I skrivande stund har nära 14 000 semesterbilder på Instagram taggats med hashtagen svemester.

Högt tryck

I natursköna Höga Kusten har det varit ett högt tryck från besökarna.

Vi har märkt av trenden med mycket besökare både landvägen och båtvägen. Många entreprenörer vittnar om rekord och vår turistservice har haft mer än fullt upp. Hittills i sommar har vi haft dubblat besöksantalet på vår hemsida jämfört med i fjol, säger Mia Karlsson, vd på Höga Kusten Destination.

Hotelljätten Scandic upplever också att klimatdebatten, fjolårets varma sommar och en svagare krona bidragit till ett större intresse att semestra på hemmaplan.

Vädret har hittills varit bra för det. Vid mildare väder ser vi ett större intresse för att semestra i storstäder, gärna i kombination med nöjesfält och andra aktiviteter och vid varmare väder ett större intresse för kust och landsbygd, säger Eva Lundström, marknadschef på Scandic Sverige.