Tio år med Facebook – vad händer nu?

I år fyller Facebook tio år men riktig fart fick sidan i Sverige under 2007. Hur ser det ut i dag? Är Facebook fortfarande en spelare att räkna med?

17 februari 2014 09:32

Malin Sjölander (M) är politiker och var en av de första i Västervik som hakade på trenden när Facebook växte till sig i Sverige under 2007. I januari 2008 intervjuade VT henne och ett par andra om "internetflugan" som började få spridning.

I dag använder Malin Sjölander Facebook både privat och i sitt politiska arbete. Sociala medier spelar en stor roll för henne, framförallt i politiken.

– I början var det mer lekstuga med mycket spel och annat. För mig och många andra har det förändrats mycket. I dag är det realtid och realplats på Facebook. Det har blivit en spegel av livet, på gott och ont så klart.

För Malin Sjölander har också sidan blivit ett sätt att synas och få ut sina politiska åsikter, men också ett sätt att "testa vattnet" och att lyssna.

– Jag använder det mer i dag som en slags testballong. Jag kan testa en synpunkt och få direkt feedback, det handlar om minuter. Jag får också reda på saker genom Facebook snabbare än genom att läsa på nyhetssajter. Som förtroendevald måste man också ha koll på vad som diskuteras och är angeläget.

Inför valen 2014 kommer Malin Sjölander, som är riksdagskandidat, kandidat till Europaparlamentet och med på landstingslistan, vara aktiv, inte bara på Facebook utan också på andra sociala medier.

På Västerviks turistbyrå var man också tidig med att börja använda Facebook. Och Facebook är fortfarande en del i marknadsföringen av Västervik. Det berättar Niklas Lind. Tidigare var han kommunikatör på turistbyrån, nu är han marknadsansvarig på Västervik framåt, bolaget som har tagit över driften av turistbyrån.

– Vi ser det som en viktig kanal i marknadsföringen. Facebook är alltid en del av kommunikationsplanen.

En av fördelarna menar han är en stor spridning till en billig penning.

– Vi har 7 500 följare som nås av våra inlägg. Om vi bestämmer oss för att "boosta" ett inlägg, betalar vi och kan nå långt många fler.

Mest reaktion från sina följare och andra får man av bilder.

Jasmine Elb och Jennifer Carlsson är 15 respektive 14 år gamla. De har varsitt Facebook-konto men uppdaterar sällan sina statusar. De har istället gått över till andra sociala medier.

– Jag tror att Facebook håller på att dö ut, för några år sedan uppdaterade alla hela tiden, men nu är det knappt några alls, säger Jasmine Elb.

De båda tjejerna är fortfarande inloggade på Facebook ibland men de skriver sällan nya statusuppdateringar.

–Jag är inne då och då, men jag skriver bara grattis eller gott nytt år, säger Jennifer Carlsson.

Andra sociala medier har tagit över Facebooks plats för de båda. De använder istället appar som Snapchat, Instagram och Kik för att socialisera med sina vänner.

Läs artiklarna i sin helhet i tidningen.

Hänger du med?

Facebook – Socialt medium där man kan dela med sig av bilder, video, text och länkar

Instagram – Socialt medium där man kan lägga upp, gilla och kommentera bilder

Twitter – Socialt medium med textinlägg på max 140 tecken

Följare/gillare – Någon som "prenumererar" på en användares uppdateringar

Boosta – Betala för att marknadsföra ett inlägg till fler än sina följare

Posta – Att dela med sig av någonting, bild, video, text eller länk till sina följare eller vänner

Appar – Ett program du kan ladda ner till din smarta telefoner, det kan bland annat vara spel eller sociala medier.

Facebookstatus – Ett meddelande som användarens vänner kan läsa och kommentera.

Snapchat – En app för smarta telefoner. Användarna kan skicka bilder och videor gratis till varandra. Bilderna går inte att spara och visas bara några sekunder för mottagaren.

Kik – En app för smarta telefoner. Användarna skriva meddelande till varandra och välja att vara anonyma. De kan se om mottagaren har läst deras meddelande och de kan även skicka bilder gratis till varandra.

Så jobbar vi med nyheter
 Läs mer här!
Andreas Johansson Matilda Hjelm (praktikant på VT)