Magnus Limås är pressansvarig på Telia och bekräftar att det tagit lång tid. Att det dröjt så länge har flera orsaker, menar han.

– Det var åskan som ställde till det och strömmen slogs ut. När Eon var på plats för att få igång strömmen till basstationen lagade man ett fel, men missade att det fanns ett till. 

– Vi fick tillbaka strömmen den sjätte september, säger Limås.

När strömmen gick igång hittade man ett hårdvarufel. Det gav man sig under tisdagen ut för att ordna. Då hoppades man att arbetet skulle vara färdigt under kvällen.

– Men vi vet inte om det var det enda felet innan vi fått igång den nya hårdvaran. Om något mer är sönder kan det dröja.

Många har drabbats och det har tagit lång tid, prioriteras staden mer än landsbygden av Telia?

– Landsbygden är lika viktig som staden för oss, självklart. Jag skulle absolut inte säga att vi prioriterar på något annat sätt bara för det handlar om landsbygd. Ett avbrott är lika viktigt att åtgärda för oss var det än händer.

– Vi beklagar att det fungerat dåligt och att det tagit tid att rätta till.

Kan man ersättas ekonomiskt?

– Man ska inte betala för något som inte har fungerat. Man kan ansöka om ersättning hos oss i så fall.

Ett tag fungerade det inte ens att ringa 112 från Telias nät i ett begränsat område. Magnus Limås säger att man då kan ta ur sitt sim-kort ur mobilen.

– Då söker telefonen på alla nät, inte bara det som du har abonnemang hos. På så sätt blir det säkrare.