Korsningen har kritiserats från flera håll för att vara osäker. Det är också en av anledningarna till att man nu bygger en ny övergång. Den nya har påbörjats men planerna ändrades under arbetets gång. Den nya övergången ska få signalsystem, vilket är en av anledningar till att arbete med den dröjer.

Övergången är skolväg för många ungdomar och under hösten halkade då 14-åriga Ingrid Fredriksson och bröt foten vid övergången. Vi skrev om hennes olycka och efter det lovade Trafikverket att göra tillsyn, vilket man gjorde.

– Det vi gjorde var att lägga fyllnadsmassor på platsen och asfaltera, förut var det brant vid övergången. Det säger Claes Mårtensson som är underhållsingenjör vid Trafikverket.

Artikelbild

Arbetet utfördes i mitten av december 2018, ett par månader efter olyckan.

– En olycka är illa nog, det var efter händelsen som vi gjorde de här åtgärderna, säger han.

Den nya övergången ser ut att få vänta ännu en tid, trots att bygget påbörjades under våren 2018.

– Vi har ingen sluttid ännu. Förhoppningsvis är den nya övergången klar under 2019, säger Per-Erik Danielsson som är projektledare på Trafikverket.

Artikelbild

| Ingrid Fredriksson halkade i backen på det lösa gruset. Hon försökte ställa sig upp men fotleden var helt av.

Jakob Fors är chef för underhåll på Trafikverkets östra region.

– Det är signalbiten som dröjer. I vissa fall måste vi ha med Transportstyrelsen i det här. När alla tillstånd är klara ska det inte behöva ta mer än några veckor från det att spaden är satt i marken, tills dess att övergången är klar.