På spaning efter den tid som flytt

Så nära och ändå så långt bort. Det bildspråk som användes på 50- och 60-talen känns vansinnigt föråldrat när Niklas Wrångberg fick publiken på Västerviks bibliotek att skärskåda och analysera annonser, skyltar och mycket annat under tisdagskvällen.

27 november 2012 18:35

En liten tapper skara lyssnade, tittade, mumlade igenkännande och fnissade när Niklas Wrångberg bjöd på ett axplock ur sin senaste bok "Nostalgisk återblick från Tjust".

Niklas Wrångberg arbetar som grafisk formgivare och driver en annonsbyrå.

– Jag är enormt fascinerad av bildspråket som användes förr. Annonser skapades genom hantverk. Det var tecknare och grafiker som skötte hela processen. Mycket imponerande och jag gjorde ett undersökning av annonser ur Västerviks-Tidningen från 1920 och 60 år framåt. Som vanligt så växte projektet och kom att omfatta även skyltar, musik, vykort, förpackningar, fotbollsklubbar och lanthandlare - allt exklusivt från Tjustbygden.

Långt före digitalkamerans tid for den framsynte Niklas Wrångberg, runt i Tjustbygden i sin vita P1800 och knäppte bilder på rester av Sveriges guldålder. Dessa bilder tillsammans med foton av annonser och produkter blev underlaget till boken.

– Intresset är mycket stort och jag reser runt och föreläser. Det blir alltid massor av snack efter bildvisningen. Det är väldigt roligt och lärorikt, säger Niklas Wrångberg.

Bilderna får en större mening med Niklas Wrångbergs genomtänkta analys. Speciellt annonserna avslöjar väldigt mycket av tidens värderingar. Kvinnosynen, småstadens stockholmskomplex, vad som ansågs modernt, tidens idealbild av folkhemmet och vilka moralbegrepp som var gångbara.

Vem skulle idag vända sig till kvinnor med en annons om kameror och framhålla "inte en enda svår knappr"? Eller vilken pizzeria skulle i samma annons berätta om hämtpizzor och stripshow (med artister från Stockholm)?

En helt underbar föreläsning - rena historielektionen som förtjänade en mångdubbelt stor publik.

Hans Brandin

hans.brandin@vt.se

0493 51240

Så jobbar vi med nyheter
 Läs mer här!