Detta är ett annonssamarbete

Sociala mediers roll inom betting växer

12 april 2022 08:27

Sociala mediers roll inom betting har växt i takt med den mobila spelutvecklingen. Inte minst i fråga om live-betting, där exempelvis en plattform som Twitter kan ge värdefulla realtids-kommentarer och information som kan komplettera vadhållarens övriga datakällor. Eftersom intresset för betting i Sverige är på stark frammarsch blir de sociala mediernas roll allt intressantare.

I Spelinspektionens nya årsredovisning framhålls att vadhållning är en av de absolut mest populära spelformerna. Den nya årsredovisningen lyfter att omsättningen för hela spelmarknaden gått upp till 26 miljarder kronor. Det är en ökning med fem procent jämfört med föregående år. Trots att flera licenskategorier var påverkade av coronapandemin och Folkhälsomyndighetens restriktioner under stora delar av året gick licenskategorin online-spel och vadhållning, det vill säga betting, upp med 6 procent. 

En av anledningarna är att tröskeln sänks med sidor likt https://bettingsajter.se/bet365-sverige/, vilken titulerar sig “Sveriges största bettingsajt”. Det är således enkelt att bli guidad in i vadhållningens villkor, begränsningar och möjligheter. Och eftersom allting sker online, faller det sig naturligt att även aktiviteter i de sociala kanalerna, eller sociala medier kompletterar bettingsidornas service på olika sätt och gör upplevelsen mer uppslukande. 

Så här påverkar sociala medier sportsbettingen

Sociala medier har boostat vadhållningen, särskilt internationellt i exempelvis USA och andra stora bettingmarknader. Det är i grunde inte så märkligt. I grunden handlar det om hur en del poster i olika sociala medier kanaler kan påverka utfallet av hur människor väljer att lägga sin pengar i en match. När utfallet blir på ett särskilt sätt sprids det också på de olika kanalerna via dess användare på ett annat sätt än före SoMe-eran. Det gör sociala medier till en spelförstärkare eller influenser-kategori som det kan vara svårt att sätta fingret på. 

Samtidigt fins det så kallade riktiga influensers som likt sportkommentatorer på etablerade TV- och radiokanaler delar med sig av sina analyser och odds. Det positiva med detta är att det ger människor access till intressant data och information som kompletterar bilden, samtidigt som kommentarssektionerna öppnar upp för livliga diskussioner. Det negativa med detta är att informationen inte nödvändigtvis är särskilt tillförlitlig. Precis som på andra ämnesområden inom sociala medier är desinformation också ett problem inom bettingsektorn.

Bettingreklam på sociala medier

Samtidigt kan kanalerna användas på ett oansvarigt sätt av sportsorganisationer och spelbolag. I Storbritannien har exempelvis elva lag i Premier League, EFL och Scottish Premiership, fått hård kritik riktad mot sig för hur de använt sociala medier. Klubbarna har nämligen erbjudit matchodds och länkat till betting-sidor när de presenterat sin laguppställning.

Kritikerna men att den här typen av poster, framförallt på Twitter, uppmuntrar fans att vadslå på deras lag, vilket de gör genom att uppmuntra till gratis vadhållning hos spelbolags-partners.

Klubbarna och kritikerna har valt att framhålla att man följer de brittiska reglerna och riktlinjerna. Men även lagstiftare har gett sig in i debatten för att stödja de som kritiserar företeelsen. Medans kritikerna slår tillbaka bollen och hävdar att man inte förstår allvaret bakom hur man använder sociala medier på det här sättet.

Från

bettingsajt.se