Västerviksföretagare lär sig nyttja Google

I dagens digitala samhälle är Google ett mycket viktigt verktyg för företag inom besöksnäringen. Där måste man kunna hittas snabbt.

Jan Åhman från restaurang Harrys i Västervik tyckte att kursen givit honom flera nya idéer på hur han kan göra för att fler besökare ska hitta till hans restaurang.

Jan Åhman från restaurang Harrys i Västervik tyckte att kursen givit honom flera nya idéer på hur han kan göra för att fler besökare ska hitta till hans restaurang.

Foto: Kjell-Arne Karlsson

Västerviks kommun2019-11-06 18:00

Tillsammans med företaget IT Plattform Småland & Öland har Västervik Framåt under några dagar haft en första kurs i digital utveckling, riktad till företag inom besöksnäringen.

Det är en konkret kurs i hur besöksnäringsföretag bland annat ska lära sig hur de kan äga den information som presenteras om dem vid en så kallad googling.

Och hur man själv lägger till uppdaterad information om det egna företaget på "Google My Business".

– Det kan handla om kontaktuppgifter, placeringen på en karta och kanske information om verksamhetens öppettider och menyer, säger kursledaren Mathias Billmark.

– Det gäller att noga tänka efter vad som ska dyka upp när presumtiva kunder googlar efter något. Du måste här framhäva varför du anser att besökare ska komma till just din restaurang.

Intresset för den här kursen har varit mycket stort och de platser Västervik Framåt hade initialt blev snabbt fyllda.

– Vi hade 20 platser per kurstillfälle, säger Jakob Franzén som är Destinationsutvecklare på Västervik Framåt.

– Vi ser tydligt att det finns ett behov och en efterfrågan på denna typ av digitaliseringskurser för besöksnäringen.

Totalt kommer personal från cirka 40 företag att genomgå denna kurs i november och på grund av det stora intresse som funnits kommer kursen genomföras vid ytterligare vid ett tillfälle i december.

– Kurserna är en halvdagsutbildning om “Google´s ekosystem” och de tjänster Google kan erbjuda företag inom exempelvis besöksnäringen för att maximera och effektivisera sin verksamhet i Googles digitala kanaler, säger Mattias Billmark från IT-plattform Småland & Öland.

– Vi försöker också öka förståelsen för hur Google egentligen fungerar i grunden.

En av alla de företagare som deltagit i kursen är Jan Åhman, som driver restaurang Harrys i Västervik:

– Vi jobbar redan i dag mycket med vår hemsida. Det är viktigt att hänga med på alla tänkbara digitala plattformar för att visa att man finns och vad man har att erbjuda, säger han.

– Det kan vara sådant som menyer, öppettider och olika evenemang man kan lägga in på vårt företag på Google. Jag kunde en hel redan innan kursen – eftersom vi får hjälp via den kedja vi ingår i – men har nu också fått flera nya, värdefulla tips.

IT-plattform Småland & Öland arbetar sedan 2014 med gemensamma it-system för besöksnäringen, och jobbar i dag med tjugo kommuner i Kalmar och Kronobergs län.

Mathias Billmark gav kursdeltagarna från företag inom besöksnäringen många fina tips om hur de kan synas och hittas bättre på Google.
Mathias Billmark gav kursdeltagarna från företag inom besöksnäringen många fina tips om hur de kan synas och hittas bättre på Google.
Karta: Västervik
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!