Bra jobbat med Tjustbanan – men glöm inte 35:an

Svar på debattartikeln "Bra besked för länets järnvägar – men vi nöjer oss inte" den 7 december.

Inte bara Tjustbanan, utan även väg 35, är en viktig länk i kedjan när det gäller att kunna bo och leva i norra länet, skriver debattören.

Inte bara Tjustbanan, utan även väg 35, är en viktig länk i kedjan när det gäller att kunna bo och leva i norra länet, skriver debattören.

Foto: Nils Gruvebäck

Debatt2021-12-15 06:23
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Nu slår sig de förtroendevalda socialdemokraterna för bröstet för att efter allt ”påverkansarbete” (?) fått till stånd en satsning på Tjust- och Stångådalsbanorna. 

Vilken härlig dag för oss skattebetalare! Nu kommer vi att få ett nytt signalsystem! Skälet är att tågen – och då menar jag de nya tågen – kräver ett nytt signalsystem, ERTMS. Om systemet inte är utbytt till 2024 kan tågen inte användas.

Visst, det är en del av satsningen på banorna för att det hela ska gå i lås.  

"Vilken härlig dag!" skriver man i en debatt på detta forum. All heder för detta, men borde inte Socialdemokraterna titta lite i backspegeln? Gör man det så kommer saken i helt annat perspektiv. Sossarna har mestadels haft makten i regionen, både på kommunal nivå och inom landstingen under flera decennier. Ser man historiskt på deras behandling av förutsättningar för kommunikationerna i norra länsdelarna, inbegripet både väg 35 och Tjustbanan, är det ingenting att skriva hem till mamma om. 

Vad har våra valda företrädare gjort uppe i Stockholm under alla dessa år som man har suttit i maktens tempel? Vad har man åstadkommit? Det har ju varit en kräftgång både för vägen och för banan, ständiga påminnelser om banan överhuvudtaget ska finnas kvar, uppskjutna investeringar på 35:an.  Vägen mellan Överum upp till länsgränsen är ju så dålig att det snart behövs en stoppbom vid Vallonen i Överum med texten ”invänta väglots”. I stort sett inget har gjorts, eller jag kanske ska uttrycka mig lite skonsammare: Det har varit lågprioriterat underhåll under hela 2000-talet. Den statliga myndigheten (läs Transportstyrelsen och transportplanen) styrd av det största regeringspartiet med infrastrukturministern i spetsen har valt att lågprioritera både Tjustbanan och riksvägen – allt styrt av den regering som haft makten de senaste tio åren.

Det är ju detta som politikerna ska jobba för att påverka, men där viner väl partipiskan över deras ryggar. Det finns en S-politiker i Överum som fick till en upprustning av 35:an mellan Gamleby och Överum. Det är ju starkt jobbat, men efter detta tog det stopp.

Hela Sverige ska kunna åka på farbara vägar och banor, det är en rättighet som vi betalar skatt för. Förbindelserna med Östgötaregionen är viktig för oss här i Tjust men då måste vi få förutsättningar att bo och verka i vår region och då behöver vi en fungerande infrastruktur.

Jag har skrivit om detta i flera debattartiklar jag vet inte vilket denna är i ordningen.

Jag skrivit om järnvägen och riksvägen. Dessa två hör ihop som en länk i kedjan för att kunna leva och bo i norra länet.