Reflektion i coronatider – även kunder måste tänka till

Att den som jobbar nära kunder vaccinerar sig är viktigt – men det ligger också på den som sätter sig i frisörstolen att ta sitt ansvar, menar insändarskribenten.

Lotta Briheim, frisör i Vimmerby, tycker det känns bra att hon och hennes personal fått tredje vaccinsprutan, men poängterar att ansvaret är ömsesidigt.

Lotta Briheim, frisör i Vimmerby, tycker det känns bra att hon och hennes personal fått tredje vaccinsprutan, men poängterar att ansvaret är ömsesidigt.

Foto: Montage TT-bild/Vimmerby Tidning, arkiv

Insändare2022-01-20 06:54
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Carina Glenning skriver i sin krönika "Är din frisör covid-vaccinerad?" hur hon gjort slut med den frisör hon gått till i 23 år. Jag och min personal är vaccinerade frisörer. Vi har fått vår tredje spruta – och det känns bra. I vårt jobb, där man jobbar nära kunder och inte kan jobba hemifrån, är det viktigt för oss att vara vaccinerade. 

undefined

Egentligen skulle jag vilja att alla mina kunder var det också. Det är inget man kan begära, men man blir lite fundersam över att vissa tycker det är okej att gå till frisören, på massage eller till hudterapeut med mera när man är lite krasslig. Vi som jobbar med denna typ av service är en utsatt grupp. Vi är angelägna om att skydda varandra och våra kunder, och då kan man tycka att det skulle vara angeläget för alla att hjälpas åt. 

Jag får sätta på den mentala silvertejpen över munnen när man får höra ursäkter för att inte ta sprutan, som att man "bor på landet och inte träffar så många", eller att "vi är för många på jorden så det behövs rensas ut" – de ursäkterna håller inte! Man blir till och med lite mörkrädd när man hör vissa argument mot vaccinet. 

Nu lever vi tack och lov i ett fritt Sverige, så man får tycka som man vill. Men kanske skulle man tänka till lite i denna fråga.