Kalmar läns museums marknadschef, Andreas Juhl, berättar att museet satsat hårt på sina besökare året runt. Museisomrarna har dock sett likadana ut varje år, och därför har det nu gjorts större ansträngningar för att locka lokalbefolkningen till museet och dess utställningar.

Andreas menar att de på museet utgick från det de hade, och därifrån har de arbetat på nya sätt. Utställningen om Regalskeppet Kronan är en av de satsningarna. Kronan sjönk utanför Öland år 1676, och på Länsmuseet finns bland annat kanoner och guldskatter från vraket. Nu har man också ett program med en dramatiserad visning på utställningen, där hela familjen får möta tre historiska personer och mönstra på ombord på skeppet. Man blir en del av historien, helt enkelt.

– Barnen tycker att det är jättekul, vi har fått goda reaktioner, berättar Andreas Juhl.

Det finns även en utställning för mindre barn, som Andreas beskriver som en publikdragare. Den handlar om detektiverna Lasse-Maja och går ut på att barnen, med lite hjälp från föräldrar och museipersonal, ska lösa ett mysterium samtidigt som de tar sig igenom utställningen.

Länsmuseet har dessutom jobbat med en annorlunda marknadsföring än tidigare, enligt Andreas Juhl. Man har jobbat mycket digitalt och med sociala medier.

– Det intressanta är att vi har gjort en 60-procentig ökning jämfört med besökssnittet för juli fördelat på 10 år, säger Andreas och fortsätter:

– Jag tycker det ger en bra bild av det innehåll vi har.