Vem kan vi lita på 2017?

31 december 2016 10:15

Har du koll på de nya orden 2016? Själv brukar jag roa mig med att kolla nyordslistan som kommer från Språkrådet i slutet av varje år. Vilka känner jag till och vilka har jag inte en aning om?

I år har jag full koll på läslov (skolornas höstlov), blåljuspersonal (anställda inom polis, sjukvård och räddningstjänst) och annonsblockerare (program som förhindrar att annonser visas på internet). Till exempel.

Däremot hade jag aldrig hört, eller lagt på minnet, ord som fomo (oro för att missa något särskilt intressant), ghosta (göra slut med någon genom att sluta ge ifrån sig livstecken) och mukbang (internetsändning där någon pratar och äter samtidigt). Inte ens för den som arbetar med språk är det alltid lätt att hänga med.

Ett par nya begrepp berör mitt eget jobb som journalist och publicist. Det gäller filterbubbla och trumpifiering som båda finns med i nyordslistan. Får jag föreslå ett tredje som kanske kan komma med nästa år blir det fejknyhet.

Orden säger mycket om det som hänt 2016 och vilka utmaningar vi får tampas med under 2017.

Med filterbubbla brukar man mena att det innehåll vi tar del av på sociala medier styrs av vad vi gillat och sökt på tidigare. Automatiska program, så kallade algoritmer, filtrerar innehållet utifrån våra preferenser och vad vi gjort tidigare på nätet. Sådant vi inte gillat och delat sållas bort och dyker allt mer sällan upp i våra flöden.

Resultatet blir en bubbla där vi matas med material som stämmer med vår bild av verkligheten, oavsett hur sann den är. Vår världsbild bekräftas gång på gång, medan motbilder och helt andra uppfattningar uteblir. I värsta fall kanske vi glömmer bort att de över huvud taget finns.

Ett exempel. Inför det amerikanska presidentvalet satte tidningen Wall Street Journal upp två helt olika flöden på sin webbsida. Det ena flödet tillhörde en person som gillat och länkat till liberala nyheter, det andra någon som visat intresse för konservativa nyheter. Resultatet blev två väldigt olika nyhetsflöden, ibland med helt motsatta nyheter i samma ämne.

Trumpifiering innebär att den politiska debatten förändras, förvrids, så att uppmärksamhet och genomslag i medier blir viktigare än hänsynen till fakta. Överdrifter, hot och direkta osanningar sprids för att skada en politisk motståndare. Extrema utspel tar bort uppmärksamheten från verkliga problem och viktiga granskningar.

Debattstilen bidrog starkt till att Donald Trump snart är USA:s nya president. 2017 får vi se om, eller i vilken grad, den också sprider sig till Sverige och andra länder. Skandalen där en moderatpolitiker kallade en S-minister för "hora" kan vara ett exempel på en allt grövre debattstil också här.

Mitt eget förslag till nyordslistan, fejknyhet, är vad det låter som. Helt påhittade nyheter som sprids framför allt på nätet. Det kan vara påståenden som sprids av idelogiska skäl eller helt enkelt för att ge klick och därmed möjlighet att få annonsintäkter.

Själv har jag häpnat de senaste dagarna när jag läst om sådana falska nyhetsfabriker. Inför USA-valet ska det ha funnits 100-tals utländska Donald Trump-sajter som spred helt falska politiska nyheter. Många av dem ska ha drivits från i Makedonien av alla ställen! I Sverige kan personer bakom sajter med påhittade nyheter tjäna tusentals kronor i månaden, enligt en granskning i Svenska Dagbladet.

Allt det här tror jag blir viktigt 2017. Information som är sann och trovärdig är en förutsättning för en levande debatt och i förlängningen för hela vår demokrati. För oss i de traditionella medierna är det en ödesfråga att förklara hur vi arbetar och att nå ut med korrekta nyheter.

När jag tänker efter är VT raka motsatsen till en filterbubbla. I tidningen och på vt.se redovisar vi nyheter om högt och lågt, oavsett vem som gynnas eller missgynnas. I debatten hörs röster från vänster till höger.

Vi kollar fakta, är noga med källkritiken och hör båda parter i en konflikt. Vi skriver det som är sant.

I mer än 180 år har VT arbetat med fri och oberoende journalistik. Det tänker vi fortsätta med. Gott nytt år!

Så jobbar vi med nyheter
 Läs mer här!