Västervik Resort reder ut frågetecken

Västervik Resorts ordförande svarar på Åsa Wibergs frågor.

Insändare2019-09-30 04:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Svar till Åsa Wiberg angående Västervik Resort.

Tack för dina frågeställningar, de ger möjlighet att ännu en gång få möjlighet att berätta om en del missuppfattningar som råder runt Västervik Resort–Lysingsbadet.

Fråga 1: Angående skyltning: Visst finns det flera anledningar att skylta för att locka besökare till Västervik. Jag skulle gärna se att flera besöksmål skyltades men det är inget jag kan påverka. Det finns ändå några flera exempel än skyltningen till Västervik Resort, till exempel ”brunskyltningen” till Gränsö, Båtsmansstugorna och Smalspåret. Även skyltning till Gotlandsfärjan finns, allt för att hjälpa besökare. 

Fråga 2: Angående skyltning: Det är upp till varje företag att ansöka om skyltning. På icke kommunala vägar, det vill säga i detta fallet E22, är det Trafikverket och inte lokala politiker som beslutar om vilka som får sätta upp vägskyltar. I Trafikverkets regelverk står att ”turistiskt intressanta mål” godkänns men det är också avgörande hur många besökare som kommer till platsen. Västervik Resort är det i särklass mest välbesökta besöksmålet i Västerviks kommun, med över 100 000 besökare per år. Det skulle naturligtvis skapa förvirring om inte kommunen fortsatte med skyltningen inne i Västervik.

Fråga 3: Upplevelsebadet: Besöksnäringen i Sverige, regionen och inte minst Västerviks kommun är av väldigt stor betydelse. Västervik Resort är en nyckelspelare i Västerviks kommun som alla företag inom besöksnäringen och handel har nytta av. Det faktum att Resorten finns, skapar många arbetstillfällen genom de hundratals miljoner som Resortens besökare spenderar i Västerviks kommun.

Det ”badhus” som du avser kostade 40 miljoner kronor (inklusive kringbyggnader och restauranger) och är inte finansierat med kommunala skattemedel utan av Resortens besökare. För övrigt kan jag berätta att badet är öppet sex månader per år, inte två som du skriver. För att Resorten–Lysingsbadet ska kunna ha den ledande position i landet, regionen och kommunen, behövs kontinuerlig utveckling och investeringar, där upplevelsebadet var en av dem. 

Karta: Västervik Resort